Jobbspindel..?

Jag har velat ha en jobbspindel i stort sett ända sen jag flyttade till Stockholm för tre år sen. Flera av mina kolleger på Botan har små akvarium på sina rum, och då borde väl jag som jobbar med spindlar faktiskt ha en spindel (dessutom mycket mer lättskött än ett akvarium)? Därför har tanken länge funnits att ha ett litet terrarium på jobbet med en bra "utställningsspindel", som bör vara lättskött och framme mycket i terrariet (inte gräver ner sig). Det här har dock aldrig blivit av, dels för att jag inte vleat flytta en av mina spindlar här hemma till Botan (det blir ju så tomt i bokhyllan här hemma då, dessutom hade jag tvingats välja Ethel eftersom Kerstin är nergrävd så mycket och då blir det tråkigt här hemma med bara en nergrävd spindel). Dessutom har det inte känts roligt ur inredningssynpunkt att flytta ett terrarium till jobbet eftersom vi suttit ganska hopträngda tre stycken i mitt rum på Botan.

Men så nyligen blev det mer plats i rummet där jag sitter (för mycket plats!) eftersom en av mina rumskompisar bytte rum, och tankarna på en jobbspindel fick ordentlig fart igen. Och nu har även min långvariga rumskompis Sonja ,som haft turen att få jobb på artdatabanken, försvunnit. så nu är det så tomt här att jag uppskattat lite sällskap, även om det bara är av en spindel. Därmed har jag mer eller mindre bestämt mig för att äntligen skaffa en jobbspindel, och har funderat lite över lämpliga arter och tittat runt en del på annonser (ingen djuraffärsspindel här inte, djuraffärerna häromkring missköter oftast sina djur samt tar hutlöst betalt).

Allra helst bör jobbspindeln förstås vara en art som fungerar bra som jobbspindel (se kriterierna ovan), men om det visar sig svårt att hitta en sådan finns även alternativet att låta Ethel flytta till Botan och låta den nya spindeln fylla hennes plats i bokhyllan hemma (men jag hade saknat Ethel hemma i så fall...). Vi får se vad det blir, men något blir det nog!

Kommentarer
Postat av: Elin

Spännandespännande! Kunde inte låta bli att tänka på hur mina kollegor reagerat om jag försökte skaffa en jobbspindel jag också! Haha! :D

2008-04-16 @ 22:26:57
Postat av: Kajsa

Hade kanske varit värt att göra? Så kan du hota med den när folk slänger blandat skräp i returpapperslådan också.

2008-04-17 @ 14:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0