Påsken

Här kommer lite bilder från påsken, lite i efterhand eftersom jag inte blivit färdig till att ladda ner dem från kameran förrän nu...

Mellbrandska påskägg målas innan de kokas, inte efter. Det kräver vattenfast färg och ibland är den inte så vattenfast som man skulle vilja. Årets favorit, den rosa pennan, färgade även kokvattnet sora, men tpennan kommer nog att få behålla sin favoritstatus eftersom det mesta av färgen trots detta ändå satt kvar där den skulle. Äggen har alltså inte en rosa grundfärg, det ser bara ut så för att vattnet är rosa. Elin och jag gjorde även ett experiment med glitter (och en fjäder) på äggen, men det fungerade sämre. Det mesta hamnade i vattnet, som synes. Det blå ägget är ett fantastiskt high-tecägg som jag fick av Elin, man kokar det med äggen och så såelar det en melodi när de är färdiga. Eller nästan färdiga rättare sagt, äggpickningen i år blev en smått kladdig historia eftersom äggen fortfarande var rejält rinniga...


image86


Petra spelar althorn. Eller försöker, rättare sagt. Men det ser ju bra ut!

image87


Jag fick jättefina tulpaner av föräldrarna när jag fyllde år! Och fina presenter av både föräldrar och systrar. tack så mycket!

image88


Vill man läsa mer om påsken 08 så finns en mer fullständig rapport på min hemsida.

Kommentarer
Postat av: Elin

Bara åsynen av det rosaglittriga äggkoket blev man ju glad av, en upplevelse i sig! :) Det var ju trots allt en del av glittret som envist höll sig kvar så jag tycker i slutänden det var bra nyheter iår. Rosa penna och glitter... Det flashiga blå ägget skulle man nog ha en del och annat mer att önska av.

2008-04-03 @ 16:52:55
Postat av: Kajsa

Fast det flashiga blå ägget är bättre när det legat i kylen ett tag och det inte är lika många ägg i kastrullen! Man kan ändå vänta lite lite längre än till när det spelar, men det är bättre, som sagt.

2008-04-04 @ 08:59:57
Postat av: Elin

Vilken tur!

2008-04-04 @ 09:57:33
Postat av: Kajsa

Jag är förvånad över hur glittrigt vattnet blev på fotot! Det blänker ju väldigt i guld, medan jag mest kommer ihåg hur rosa det var.

2008-04-04 @ 21:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0