Sagan om ringen

I påskas lektes ju en australisk mördarlek i Tensta, där alla fick en ledtråd/uppgift som ledde dem till en metod att mörda en av medtävlarna, och den utrustning som eventuellt behövdes för att utföra detta fejkade lönnmord. En av dessa uppgifter var en uppmaning att läsa ett par sidor i en viss bok som i sin tur utgjorde en ledtråd till var mordvapnet lönnmordet skulle utföras med kunde hittas.

Boken var Tolkiens "sagan om ringen", och stycket som skulle läsas beskrev hur Frodo och Sam gick ner i en gigantisk spindels håla. Detta skulle den intelligente deltagaren naturligtvis tolka som att han/hon borde söka vapnet i en av mina fågelspindelterrarier, och förslagsvis då hos Kerstin eftersom hon är den av spindlarna som gräver hålor. Vapnet i fråga var dock inte placerat i hålan (så taskig var jag inte). Vapnet var naturligtvis en ring, närmare bestämt en skämtring som man kan spruta vatten på folk med.

Det blev pappa som fick denna uppgift, men innan han ens hann utforska bokhyllan på jakt efter rätt bok blev han mördad av Petra, som därmed övertog uppgiften. Petra fann snabbt rättbok, rätt text och även föremålet, men hann inte lägga beslag på det eftersom hon inte var tillräckligt diskret  utan pådrog sig Elins uppmärksamhet vilket effektivt hindrade både henne och Elin från att slutföra sina respektive uppdrag. Ringen blev därför kvar i terrariet.

Efter att tävlingen avslutats, utan ring, försökte jag och Petra få ut ringen förs kojs skull. Rättare sagt, jag försökte för skojs skulle få ut den med en pincett när jag kunde gjort det med handen, och petade därför ofrivilligt ner den i Kerstins hål i stället. Eftersom den inte utgjorde någon fara för Kerstin lät jag den ligga kvar för att krångla ut den efter påsken. Men veckan efter påsk var väldigt upptagen och jag glömde totalt bort ringen.

Börjar ni känna igen er? Om ni läst originalversionen av Sagan om ringen vill säga? Den ringen styrde till stor del sitt eget öde och märkliga sammanträffanden inträffade när det som bäst passade dess onda syften.

Just den här ringen blev liggande i Kerstins håla i ett par veckor, tills jag förra veckan en dag hittade den mitt i terrariet, inte långt från den plats där jag ursprungligen lagt den i påskas. Kerstin hade tröttnat på att ha dylikt skräp nere i sin håla och städat bort den. Vilket var imponerande, för med den vattenfyllda blåsan måste den varit både otymplig och tung att baxa ut ur hålan.

image94


Men...är detta kanske "härskarringen", "One ring to bring them all, and in the darkness bind them"? Men enligt vissa efterforskningar var det faktiskt ingen av härskarringarna som hade en grön sten. Inte "the lord of the rings", och inte människornas, dvärgarnas eller alvernas ringar. Kanske fanns det en till, en hemlig, som var spindlarnas? Eller inte, för Kerstin ville uppenbarligen inte ha den.

Nä,  jag tror mer på Kerstins arbetsamhet och städmani, egenskaper hon ofta visat sig vara i besittning av, oavsett närvaron av ringar från buttericks.

Kommentarer
Postat av: Elin

Oavsett väldigt bra gjort av Kerstin att städa bort ringen så du slapp ge dig ner i hålan och gräva igen. :)

2008-04-14 @ 16:39:27
Postat av: Kajsa

Ja,och bra för henne, för hon slapp ju mig grävande i hennes håla (inte populärt).

2008-04-14 @ 22:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0