Vintern rasat ut...


image125

Den fantastiska våren fortsätter, i dag är det visserligen lite mulet men värmen håller i sig (i morgon skulle det ju tyvärr bli regn däremot, suck). Min f.d. rumskamrat Sonja kom på besök från artdatabanken i Uppsala och berättade att hela stan där var vild och galen redan i går, vilket Didrik skyllde på statyn av Näcken utanför centralstationen (Uppsala nya tidnings aprilskämt i år var för övrigt att det skulle planteras slingerväxter runt nämnda staty för att den skulle väcka mindre anstöt). Detta kräver nästan en undersökning av om studenterna i Lund verkligen är lugnare och ordentligare än de i Uppsala?

Utanför Botan slår träd och buskar ut så snabbt att man inte alls hinner med, och nu skiftar till och med ekarna i grönt. När jag kom hem nyss kunde jag konstatera att häcken utanför huset som alldeles nyligen bara skimrade skiftade svagt i ljusgrönt redan antagit sin mörkare sommargröna färg, påskliljorna håller på att ersättas av pingstliljor i den stora narcissplanteringen utanför huset mittemot och gymnasieskolan intill höll en egen liten mösspåtagningsceremoni utomhus med allsång av både "Vintern rasar"  ("Längtan till landet" heter den faktiskt!) och studentsången. Vårligt värre!

Ett annat vårtecken är att Sjövärnskårens musikkårs uniformsmössa byter färg, från marinblå till vit. Varje år diskuteras det om mössan ska byta färg den 30 april eller den 1 maj, något som visserligen bara är ett problem om man faktiskt har en spelning någon av dessa dagar vilket vi inte har i år (så ingen ser att jag inte kommer att, som Olov uppmanar nedan, bygga om min mössa i kväll). Men man kan ju alltid använda kungens födelsedag som minnesregel. Eller som Olov skrivit på vår hemsida:   "Lefve Konungen! Våren är här på riktigt. Det firar vi med att bygga om våra mössor. Vitt kapell, go'vänner. Vitt kapell."

Vinteruniform:
image126


Sommaruniform:
image127


Kommentarer
Postat av: Elin

Vååååååååååååår!!!

2008-05-06 @ 13:30:33
Postat av: Kajsa

Jag har fortfarande inte byggt om min mössa...

2008-05-06 @ 14:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0