Hannoverturnén!

De senaste fem dagarna har jag varit på turné med romele Musikkår till Schutzenfest i Hannover i Tyskland. Förutom Hannover har vi spelat i Lutzen, Bergen och Soltau, totalt sex spelningar varav tre marschdito. Det blev en trevlig resa och det lät ovanligt bra om Romele musikkår!

Vädret var fint, lite mulet ibland men varmt. Vi gjorde en konsert nere i centrum på gågatorna som nog var RMKs bästa spelning någonsin. Bilden är från samlingen före konserten, titta på de fina ballongvälkomsttexten som caféet vi spelade utanför hade satt upp! Tyvärr har jag inga konsert- eller marschbilder för jag hade aldrig kameran (mobilen) med då. Men det finns andra som tagit så förhoppningsvis får jag tag i lite sådana bilder.




Morgonen då den stora paraden genom Hannover skulle äga rum vaknade man passande nog till blåsorkestermusik och denna utsikt från hotellfönstret! 



Alla skytteföreningar samlas på olika platser runt staden tillsammans med någon av de medverkande orkestrarna och marscherar därifrån till uppställningsplatsen där den stora paraden inleds. Och ett par skytteföreningar och orkestrar hade sin samlingsplats på torget utanför vårt hotell. Det hade ju varit praktiskt om vi samlats där, men vi fick i stället åka till en annan del av stan (det är vår buss som står till vänster i bilden ovan).

Stora paraden var, som alltid (det här var min tredje gång) lång och jobbig, speciellt för slagerkssektionen som bara bestod av två personer! Och eftersom vi var ont om trumpetare på marscherna har jag och den andra inlånade trumpetaren verkligen sitit! Vet inte när jag senast spelade så starkt så högt så länge. Janne som var stavförare gjorde också ett fantastiskt jobb, särskilt som han blev intervjuad i tv mitt under marschen. Att sen musikkåren har vissa problem med stavtecken (Vem ska spela när doppskon respektive kulan på staven pekar uppåt?) kan han inte klandras för, han har tappert försökt delge kåren den informationen. Och pipes-and-drums-kåren som gick bakom oss under marschspelningen i Bergen efter den stora marschspelningen i hannover (då var vi trötta, det var egentligen inte en god idé med en marschspelning till samma dag) måste tyckt det var väldigt märkligt att den svenska musikkåren bytte fot vid nästan varje mellanmarsch. Men de bytte snällt efter, och så även skytteföreningen som gick framför oss...som tur var var det inte mycket publik på den här spelningen. Varje gång man är med på Schutzenfest slås man av hur otroligt många skytteföreningar det finns i Tyskland, skytte måste vara ett stort nationalintresse och det formligen kryllar av folk i olika varianter på uniform och eklövsprydda hattar. Vi konstaterade i Bergen att det ringa publikantalet där troligen berodde på att större delen av den lilla ortens befolkning deltog i själva paraden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0