Skånefältjobb

Med syster Petra som assistent ägnar jag mig nu åt insamlande av tångfauna nere i Skåneland. Jag är något lite besviken på vargspindlarna, som är lite för sällsynta hittills, men annars är det förstås jättetrevligt att få fältjobba här vid skånekusten!

I går tillbringade vi dagen på Österlen och sållade tång på fyra ställen längs kusten från Brantevik till vårhallarna strax norr om Simrishamn. Vädret var strålande så Petra brände benen tills de antog en rödrosa färg, som hon säger sig föredra framför vitt...



Bland annat hittade vi en fin tånghög på stranden strax norr om vårhallarna, badstranden närmast farmor och farfars stuga.



Som ni ser arbetar Petra flitigt, medan jag örlar omkring med kameran eller plaskar i vattnet. Kolla vad jag hittade...tång!




I dag begav vi oss i stället till sydkusten och fann där alls ingen grund för alla klagomål om de stora mängderna tång på stränderna (googla "tång " och "skåne" så får ni se)...eller så är man vääldigt bra på att städa bort tången över längre kuststräckor än jag trodde, är det verkligen bra för skånska strandekosystem tro (hmmm...ett nytt projekt kanske?)? Men vi fick tre lokaler i alla fall.

Dessutom fick vi extrahjälp av kusin Josefine (fint rim!), som visade sig vara en baddare på att jaga vargspindlar! Och inte sade "blä" eller "hjälp" eller "Iiiih!" en enda gång (på stränderna alltså, i backarna när vi körde över Romeleåsen var det en annan sak, men det må vara hänt!). Trevligt, det är inte alltid jag har sådan tur att jag får spindelorädda människor med mig ut ens när jag betalar dem för att vara fältassistenter! Ja, ge mig mera spindelfantaster i släkten!



Och som avslutning, en illustration till visan "Björnspindeln sover, björnspindeln sover, i sitt lugna bo" ur boken "barnvisor för arachnologer" som jag hoppas att Petra snart ska ge ut.


Kommentarer
Postat av: nån eh... hemlig ny syrra, kan ju inte vara jag ju...

Hahaha så bra ni verkar ha det! Fina bilder. :) Hoppashoppas jag också kan vara lite fältass. Jag är inte spindelrädd alls!

2008-06-25 @ 18:57:57
Postat av: Kajsa

Nä, jag vet att du inte heller är spindelrädd och hoppas också att du kan följa med ut. Låt du bara bli tangentbordet (genomskådad!) så kan du kanske åka med ut på lördag? Jag kan avslöja att det ska bli fint väder då, så kan du också få rosa ben precis som Petra.

2008-06-25 @ 20:39:10
Postat av: den genomskådade syrran

är smartare än så, tänker minsann smörja benen med spf 50 på lördag och tänker envisas med att bli frisk & kunna följa med!

2008-06-25 @ 22:11:50
Postat av: Kajsa

Bra bra! Ska bli trevligt! Förutom solkrämen, glöm inte ta med lunch och vatten.

2008-06-26 @ 12:14:24
Postat av: Annelie

Ärdina fältassar lika underbetalda som min labbass här hemma? Ser så himla mysigt ut, tänk vad en liten whippetfröken hade varit bra på att vara tång apportör!

2008-06-27 @ 10:52:11
Postat av: Kajsa

Ja den lilla whippetfröken får gärna följa med och apportera tång, alla gratisassar är välkomna! Vi ska ut i morron och ni är förstås välkomna att hänga på om ni kan och vill (men ni får köra själv för jag tror det kan bli lite trångt med alla tre systrarna Mellbrand, all fältutrustning och dessutom en veterinär med assistent och tre vovvar i Petras lilla golf). Vi lämnar Örngatan nio och sätter troligen kurs mot någonstans längs österlenkusten, beroende på var väderleksrapporterna säger att vädret är bäst.



Fast alla mina fältassar är inte totalt underbetalda i alla fall, Petra ska faktiskt få lite betalt bara jag lyckas lösa det rent praktiskt (byråkratiskt).

2008-06-27 @ 14:00:36
Postat av: Annelie

Å jag hade gärna hängt med men vi ska till itppen imorgon med massor av bråte... ska låna släp för detta ändamål och tippen är tyvärr inte öppen på söndag. En annan dag? Så hänger vi gärna på!

2008-06-27 @ 16:39:13
Postat av: Kajsa

Ni får hänga på när ni vill, vi kommer att vara ute ett par dar nästa vecka också. Men då på vardagar.

2008-06-27 @ 17:12:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0