Fältsäsongsstart!

I år börjar den sent, fältsäsongen. Detta eftersom jag avslutat försöken och provtagningarna på Gräsö som jag tidigare varit tvungen att börja med redan i mitten av maj. Gräsö är fint, och när vädret är fint är det helt underbart att vara där och jag kommer att sakna det i år. Men i maj är det ofta rått, kallt och blåsigt, så de där första två veckorna av säsongen, ibland längre (dvs en bit in i juni) brukar jag jobba i vantar, mössa och varma tröjor och elda i kaminen i stugan. Det slipper jag i år och det har jag varit glad för de senaste veckorna när temperaturen gått neråt 8 grader här i Stockholm om dagarna. Gräsö är både längre norrut och ute vid kusten, så temperaturen där är oftast lägre än här. Utan att ta blåsten med i beräkningen. Men nu är vädret fint igen och då vill man ju mycket hellre jobba ute än inne på kontoret! Tur då att det finns mycket att fältjobb att göra från och med början av juni. Här kommer ett förenklat fältschema (ännu smått preliminärt).


image157


Juni:
Juni startas med provtagningar på stränder i Himmerfjärden för ett projekt där vi tittar på effekter av övergödning för näringsflöden upppå stränderna. Detta innebär troligen några dagars boende på Botans fältstation Tullbotorp söder om Södertälje. I början av juni tänkte jag även sätta igångprovtagningarna för ett nytt projekt som går ut på att undersöka födokedjor i tångvallar. I praktiken innebär detta mätning av storleken på tånghögar och insamling av tång och småkryp, i synnerhet spindlar, i dem. Problemet här är att hitta lokaler: Jag behöver stränder med mycket tång (och med lite tång också, men det är inte direkt svårt att hitta), och i början av juli ska jag börja leta efter sådana på Utö och en del andra ställen som inte är för svåra att nå i södra skärgården. Och provta där om jag lyckas förstås. En helg på Utö blir det nog i vilket fall.

Juli
Till midsommar åker jag ner till Skåne och fortsätter med "tångprojektet" på skånska stränder under början av juli. Ska bli trevligt att jobba där som omväxling! Och med systrarne som fältassistenter blir det ju ännu trevligare. Efter det ska jag ha lite semester för att åka till Tyskland och spela. Sedan åker jag tillbaka och hinner kanske göra någon provtagning till på Himmerfjärdslokalerna (om jag inte lämnar det åt assistenten Malin) innan jag åker tillbaka ner till Skåne för att hålla min årliga föreläsning och exkursion om spindlar på fördjupningskursen i faunistik på Lunds Universitet. Eventuellt kan jag passa på att komplettera lite mer tångprovtagningar om det behövs. Tillbaka i Stockholm ska jag försöka hålla mig i stan åtminstone ett par dar för att se Petra göra högvaktsspelningar med  Malmö Brandkårs Musikkår.

Augusti
I slutet av juli och/eller början av augusti ska jag provta tillsammans med Jocke på hans öar i Trosa skärgård för ett gemensamt projekt om grunda vikar och näringsflöden både till och från land (Jocke jobbar i vattnet, jag jobbar på land). Med lite tur kan jag hitta en bra tångstrand på Askö att provta på också.

I augusti är det dags för den sista provtagningen i Himmerfjärden. Kanske måste jag göra lite mer jobb med tångprojektet också, beroende på hur väl jag lyckats tidigare under sommaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0