Hanstanatur

I flera veckor har jag velat göra en tur till Hansta, men det har hela tiden stupat på något. Cykeln har varit på reparation, jag har varit sjuk, vädret har varit för dåligt, när vädret varit ok har jag haft spelning...men nu äntligen blev det en tur, och den här gången fick både kikaren och kameran följa med också.

Utsikt över en höstig Säbysjö från fågeltornet:


Turen gick till bland annat fågeltornet, men ur fågelskådarsynpunkt blev turen ingen höjdare (det är dock en ganska trevlig cykelväg till fågeltornet). Tur att inte fågelskådning är den främsta anledningen för mig att ge mig ut...från fågeltornet vid Säbysjön syntes endast gräsänder och svanar, i skogen syntes lite hackspettar, nötskrikor, mesar, nötväckor och annat. Som tur var fanns det annat att titta på vid och från fågeltornet.

De sista sommarblommorna blommade tappert, bland annat natt och dag.


Ovanligt nog kommer denna gång inga spindelbilder. Inte för att jag inte hittade några, men de flesta var för små (Linyphiidae...) att ta bra bilder på och de få vargspindlarna jag såg, troligen årets sista Pardosa, befann sig nere vid sjökanten där jag inte kom nära nog för bilder eftersom jag inte hade skor som dög att gå i vatten med.

Däremot fanns det mycket svamp, och även om jag inte direkt ägnade mig åt svampplockning så blev det ändå ett par soppar till middag. Någon sorts strävsopp, troligen aspsopp (på tal om soppar, föräldrarna, så är det jättegott om stensopp i Blentarpsskogen, ni borde plocka!).

På vägen till och från fågeltornet korsar man Igelbäcken där den flyter genom en av de fina hagarna i Säbyområdet.


Igelbäcken är känd eftersom den är en av de ytterst få (enda?) grönlinglokalerna norr om Skåne. Jag såg ingen grönling eller någon annan fisk, men det var väldigt gott om bäcklöpare, en skinnbagge som är väldigt vacker. Tyvärr visade det sig hopplöst att få en skarp bild på dem på vattenytan.



Det gick lite bättre i handen. Så här ser en bäcklöpare ut.


Eftersom jag inte kan avsluta bildserien med en spindel som vanligt avslutar jag med en ormvråk i stället. Den här spanar över fälten på typiskt ormvråkmanér.

Kommentarer
Postat av: Elle

Det var den finaste grantopp jag sett! Istället för stjärna eller spira!? :D

2008-09-22 @ 09:34:05
Postat av: Kajsa

Japp, kan jag få en ormvråk i toppen av min julgran? Har en gammal bild på en korp i en grantopp, det var också snyggt.

2008-09-22 @ 11:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0