Annadagen

I dag är det Annadagen. Då brukade jag och mormor årligen ringa och gratulera varandra på namnsdagen (oavsett om vi sedan träffades också, vilket vi ju gjorde rätt ofta).

Mormor påtalade ofta att på Annadagen är det dags att lägga lutfisken i blöt (mormor var mycket förtjust i lutfisk). Även om hon inte gjorde det längre eftersom lutfisken ju sen jag var liten har kunnat köpas färdig. Så tänk på det om ni mot förmodan har lutat er egen fisk, i dag ska den minsann läggas i blöt!

Se även syster Elins blogg om Annadagen och andra Annnadagar:

http://mellbrand.blogspot.com/

Så grattis på namnsdagen alla Annor!

Kommentarer
Postat av: Per

Det är absolut väldigt smidigt att kunna köpa lutfisken direkt klar för ugnen/grytan idag, men samtidigt lite vemodigt med tanke på hur man som barn upplevde den fullständiga proceduren med att först såga upp lämpliga bitar ur ett stort torrt fiskflak och sedan fortsätta med lutningen och sist sköljningen i ett flertal vatten.

2009-12-10 @ 10:38:45
Postat av: Kajsa

Kan tänka mig det! Själv är jag inte så förtjust i lutfisk, och hade därmed säkert uppskattat tillverkningsproceduren mycket mer än själva fisken.

2009-12-10 @ 17:06:07
Postat av: Atte

Grattis på namnsdagen!!!

2009-12-10 @ 19:47:38
Postat av: Kajsa

Tack!

2009-12-10 @ 23:32:23
Postat av: Elle

Haha, ja det är lustigt att det just var lutfisken som var mormors stora favorit. :) De flesta har ju väldigt svårt för den slemmiga fisken...

2009-12-13 @ 18:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0