Trevlig lucia!

Glöm inte att besöka adventskalendern!

http://krydolph.blogg.se/julkalender/



Kommentarer
Postat av: Per

Trevlig Lucia själv - Kajsa! Jodå jag följer Din adventskalender - mycket trevlig läsning - även om jag inte skrivit så mycket kommentarer. En sak jag dock undrade över; beträffande förslagen på experiment och lekar: är det så rekomendabelt att utföra tändsticksknallandet på ett bord? Min erfarenhet från dito äventyr i de gröna ungdomsåren säger något helt annat.

2009-12-13 @ 11:46:48
Postat av: Elle

Hahahahahaha!!!

2009-12-13 @ 12:34:38
Postat av: Kajsa

Du har ju skrivit desto fler kommentarer här, Per.



Angående tändstickssmällandet kanske jag fölrutsatte lite mer vett hos folk än jag borde...det beror förstås på hur rädd man är om bordet. Kan annars rekommendera att man lägger något värmetåligt under, t.ex. en plåt. Detsamma gäller för övrigt om man utför detta experiment på golvet (man kan ju vara rädd om det också).

2009-12-13 @ 18:19:59
Postat av: Per

Vi pågar vågade inte ens tänka tanken att utföra detta experiment inomhus, för det small ju något alldeles kollosalt (tycke vi i vart fall då). Vi använde visserligen mutter (modell större) plus två skruvar lagom inskruvade från var sitt håll i muttern för att forma ett lagom komprimerat hålrum för en sats avskalat tändstickssvavel. Sedan var det bara att drämma till ena skruvskallen med en hammare; andra skruvskallen skulle ligga an mot ett mothåll - och Du kan tro att det small! (Jag vill helst inte att någon bloggläsare tar efter min variant av experimentet. Din variant - Kajsa - verkar något snällare.)

2009-12-15 @ 13:37:42
Postat av: Kajsa

Ja, min är nog något snällare, men smäller absolut tillräckligt. Hör ni det alla bloggläsare, don´t do Pers version av det här experimentet at home.

2009-12-15 @ 18:00:05
Postat av: Elle

Kanske har du fler roliga pang-tips att dela med dig av Per!? Det är himla kul att läsa om.

2009-12-18 @ 14:50:41
Postat av: Per

Nej det är dåligt med det - Elin; fast det finns såklart fler varianter på tändstickssvavelpanget. Man kan använda en gammaldags ihålig nyckel plus ett spik, eller så kan man fylla en tomhylsa till ett mausergevär och täppa till mynningen. (Sådana hylsor hittade vi barn i massor efter gubbarnas skjutpass, eftersom det låg en hemvärnsskjutbana på våra marker i Baldringe.)

2009-12-18 @ 16:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0