Söndagsmiddag...



...ja inte till mig alltså, utan till spindlarna. Eller, kackerlackan på bilden är en av flera kommande middagar till spindlarna och grönsakerna är söndagsmiddag till kackerlackorna. Kackerlackor är ett vanligt förekommande foder till bland annat fågelspindlar, och nej, man får inte lägenheten full av ohyra, det här är en tropisk art som behöver mer värme och mycket mer fukt för att må bra och föröka sig än vad man har i en normal lägenhet.

Jag har odlat kackerlackor som mat till spindlarna förr, men de dog ut när jag var i australien och sen dess har jag fått köpa syrsor i djuraffären, något som är opraktiskt av flera skäl. Framför allt för att det innebär täta besök till djuraffären, men även för att hannarna spelar (irriterande när man bor i en etta) och det är förstås också mycket dyrare att köpa syrsor styckvis i djuraffären än att föda upp maten själv. Naturligtvis kan man föda upp även syrsor själv, men som sagt, hannarna spelar, så om man ändå ska ha foderdjur hemma är kackerlackor trevligare.

Så jag har idag adopterat en grupp kackerlackor, från en kille som annonserade om att han ville skänka bort sina kryp mot avhämtning. Bra tyckte jag och åkte glad i hågen och hämtade ett gäng -tur att inte övriga tunnelbanepassagerare visste vad jag hade i kassen på hemvägen. Nu har de, som ni ser på bilden, fått mat i form av lite överblivna grönsaker och svamp, men som ni också ser på bilden är de mer intresserade av...bottensubstratet. Det kan bero på att de vill gräva, men jag tror att det framför allt är så att de är törstiga och dricker från den fuktiga jorden för deras förre ägare hade dem helt torrt (och det är en regnskogsart, som sagt). Får se om de blir intresserade av maten sen -det finns ju fukt att få i sig därifrån också. Arten på bilden heter för övrigt sexprickig kackerlacka efter fläckarna på halsskölden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0