Statistikträsket...

Att det ska vara så svårt att statistiskt hantera spindlar som plockats bort från öar, vilket kan påverka mängderna av andra kryp på öarna, och där effekten på dessa andra kryp även kan påverkas av vilket år det är eller vilken ö det är eller hur stor ön är, eller av en kombination av alltihop eller några av faktorerna...eller ok, det är kanske förståeligt att det är svårt. Men med tanke på att den här typen av försöksdesign är ganska vanlig i ekologi är det väl ändå märkligt att det ska vara så svårt att analysera de där interaktionseffekterna på ett sätt som fungerar...



Jag och min handledare Peter är alltså just nu mitt uppe i en kris relaterad till hur man ska åstadkomma en bra analys av data från ett visst mycket storskaligt fältexperiment i statistikprogrammet R. Efter flera försök där vi får felmeddelanden ingen av oss förstår (inte konstigt vad gäller mig, men Peter är betydligt mer hemma både i R och ämnet statistiska analyser) insåg vi att vi inte reder ut det här själva. Det värsta är att R i vissa fall gör analysen helt utan felmeddelanden men i andra fall inte alls kan göra den utan bara lämnar ifrån sig obegripliga felmeddelanden, så vi vet ju inte om vi kan lita på den ens när den gör analysen och det kommer ut värden för om modellen är fel blir ju värdena som kommer ut också fel.

Till sist tog Peter till  "ring en vän" och ringde en statistikkunnig kollega i Uppsala vilket inte ledde någnstans, han var lika oförstående han. Sedan försökte jag maila universitetets statistiska rådgivningstjänst (jo, det finns en sån) men jag har fortfarande inte fått svar. Eftersom vi inte har tålamod att vänta mailade jag min både statistikkunnige och R-kunnige f.d. doktorandkollega Didrik, som svarade med urförliga instruktioner och utläggningar om vad som kunde gått fel, varför, och hur vi kanske eventuellt skulle kunna rätta till det. Mailet slutade dock med den inte alltför hoppfulla kommentaren:

"Ni närmar er gränsen för statistisk teori och implementering. Välkomna till träsket!"

Därefter jobbade Peter större delen av eftermiddagen med att försöka få Didriks förslag att fungera utan att lyckas. För egen del var jag inte till någon större hjälp eftersom statistiknivån (och framför allt R-nivån) nu går mig en bra bit över huvudet. Peter mailade Didrik igen och vi har nu fått några nya förslag, jag vet inte om Peter har provat dem än eller inte men man kan ju alltid hoppas att det fungerar och att han presenterar en genial lösning på måndag...

Kommentarer
Postat av: Elle

Usch det låter svårt och krångligt och fullständigt obegripligt!

2009-01-24 @ 11:02:06
Postat av: Kajsa

Det är det!

2009-01-24 @ 17:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0