Över isen till regnskogen

I dag var en dag för kontraster. Jag var och gjorde lite labjobb på Botan, vilket gick fortare än vad jag räknat med så när jag var färdig hade jag en halv eftermiddag över. Och eftersom det var fantastiskt fint soligt vinterväder var det förstås läge att utnyttja denna för en promenad. Eftersom utgångspunkten var Botan och isen ligger tjock på brunnsviken beslöt jag att passa på att besöka Haga, eftersom jag efter snart fyra år i Stockholm ännu inte gjort det och eftersom det går väldigt lätt att ta sig dit från Botan när isen ligger -man kan gå rakt över Brunnsviken.

Vädret var som sagt strålande, massor av folk var ute på Brunnsvikens is och promenerade och åkte skridskor eller skidor både med och utan hundar och barnvagnar -av all snön som kom i går fanns det nog inte en otrampad eller oåkt fläck någonstans!



Vädret var strålande som sagt, och jag ångrade att jag inte var smart nog att ha tagit med mig skridskorna. Men jag hade ju inte räknat med att komma från Botan så här tidigt, så jag fick nöja mig med en promenad. Men den var trevlig i alla fall.

Botaniska institutionen (huset till höger) sedd från andra sidan Brunnsviken.


Väl på andra sidan gick jag en sväng i parken. I Haga finns bland annat dessa koppartält, som jag alltid föreställt mig som mycket mindre än de faktiskt var.




Tyvärr var det väl inte riktigt rätt tid på året för att Hagaparken med alla sina gamla fina 1700-talspaviljonger med mera verkligen skulle komma till sin rätt, så jag bestämde mig i stället för att som tröst för att jag inte hade några skridskor utnyttja att det finns möjlighet att se fjäriln vingad på Haga oavsett årstid. På Haga finns ett fjärilshus, ett regnskogsväxthus med fina växter, inomhusdammar med lite olika fiskar, friflygande fjärilar och en del andra tropiska djur i terrarier och akvarier.

Här är lite fjärilsbilder, tyvärr hade jag inte kameran med eftersom detta besök var helt oplanerat, så bilderna är tagna med mobilen och blev därefter -dåliga! Men ett visst hum om färgprakten kan man ju få i alla fall.

Matstation för fjärilar. Inga tråkiga behållare med sockervatten här inte, riktiga blommor ska det vara.


Stor och fantastiskt vacker fjäril!


Också fin, men riktigt dålig bild...


Tyvärr fick jag ingen bild på den största, mest pråliga fjärilen i svart och blått eftersom mobilen absolut inte klarar att fånga en snabbt flygande fjäril i flykten. Och att ta en bild stillastående var inte alls lika roligt eftersom just denna art till skillnad från de två ovan naturligtvis var en av dem som alltid sitter med hopfällda vingar (och undersidan var naturligtvis brun).

Sedan promemerade jag vidare från Haga till Solna centrum, därefter fick söndagsutflykten vara avslutad och jag tog tunnelbanan hem. Tyvärr lyckades regnskogsvärmen och fjärilarna inte helt fördriva lusten att åka skridskor. Hoppas hoppas att isen ligger nästa helg också.

Kommentarer
Postat av: Elle

Å vilken härlig tur!

2009-03-02 @ 09:59:36
Postat av: Kajsa

Den hade varit härligare med skridskor...

2009-03-02 @ 23:35:03
Postat av: Petra

ja de låter fantatiskt 3vligt. Man borde hälsa på dig. allt, de va länge sedan vi sågs!

2009-03-04 @ 21:14:31
Postat av: Kajsa

Ja det var i julas det! Du får göra som Elin och ta en tur till storstan nån gång. Fast du blir ju åtminstone så illa tvungen att komma hit i juni ;). Och jag kommer kanske ner en sväng i slutet av april-början av maj.

2009-03-04 @ 22:23:05
Postat av: annika

Jag vill åxå! :-)

2009-03-11 @ 21:13:32
Postat av: Kajsa

jamen kom du åxå då!

2009-05-01 @ 16:18:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0