Tillökning!

Hitta djuret?



Nä, det här var faktiskt en kuggis. Den här bilden är tagen ner i lådan där en av mina kackerlacksarter bor, en art som gräver ner sig. Så oftast när man öppnar lådan syns inte ett dugg, för att hitta djuren här måste man gräva. Vilket är synd eftersom den här arten är väldigt vacker och ganska stor, så det hade faktiskt varit trevligt att få se dem mer. Så här ser det ut om man skrapar bara lite på jordytan:





I dag när jag kollade i deras låda fick jag till min lycka se en unge, och lite grävande resulterade i ett par till, något som storligen gladde mig! Av kackerlackorna jag adopterade (se tidigare inlägg) fanns bara några stycken individer av den här arten, deras förre husse hade inte lyckats få dem att föröka sig alls. Och även om arten faktiskt inte ska vara svårförökad (arter man använder som foderdjur kan inte vara det) var jag ändå osäker på om jag heller skulle lyckas, helt enkelt eftersom de är så få och jag inte vet något om könsfördelningen (till skillnad från arten i det senaste kackerlacksinlägget här på bloggen kan man inte enkelt se skillnad på könen på de här) så såvitt jag visste kunde ju alla eller nästan alla vara av samma kön vilket är ett problem om de flesta är hannar. Dessutom vet jag ju ingenting om genetiken och om det eventuellt finns eller kommer att uppstå någon inavelsproblematik. Och alla dessa eventuella problem kvarstår, men nu har det ju blivit några ungar i alla fall så jag har i alla fall fortfarande ett visst hopp om att det här kan bli en fungerande kackerlackspopulation!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0