Hallrenovering

Som angivits på facebook har jag målat på sista tiden. Vad har jag målat då, har folk undrat. Väggar? Staket? Köksluckor? Naglarna? Allt är möjligt, men det första alternativet är sant. Väggar. Och eftersom det var jag som målade kan jag förstås inte nöja mig med att bara måla alltihop i en och samma färg utan måste göra det lite mer komplicerat för mig (varför måla enfärgat när man kan måla i flera färger? Varför måla hela väggar när man kan göra t.ex. ränder? Varför göra raka ränder när man kan måla sneda, eller till och med böjda?). Det blir ju roligare så, även om det ju också tar mycket längre tid... kan avslöja att projektet eventuellt inte är avslutat än, det kan bli en liten sista måleridetalj om jag kan lyckas bestämma mig för att det är en god idé och om jag gitter. 
 
Jag ber om ursäkt för att detta hallprojekt försigått i det tysta, men det beror på att föräldrarna kommer upp till Stockholm i morgon och jag tyckte att de gott kan få en liten överrraskning när de kommer hit.

En sak jag inte gillat i min lägenhet är färgen - när jag flyttade in var hela lägenheten vit, precis allt var vitt. Och jag är inte särskilt förtjust i vita väggar. Så något jag velat göra ända sen jag flyttade in är att måla om, men tyvärr tillåter inte budgeten större renoveringar, så det får bli små förändringar och en sak i taget. Först på listan stod egentligen rummet eftersom jag vill måla där innan jag sätter igång akvariet, men så hittade jag en grön färg i en nyans jag tyckte mycket om på rea. Men det var naturligtvis inte en färg jag ville ha i rummet - däremot skulle den passa utmärkt i hallen.

Jag har tyvärr ingen före-bild, men så här såg det ut när den förra ägaren bodde här. När jag flyttade in skedde ingen större förändring förutom att byrån byttes ut mot ett akvarium med svarta lister och lock på en svart bänk, och att allt på väggarna samt mattan försvann. Väggarna var också ganska fula, med hål, mystiska ränder och fläckar.

  


Så nu är hallen som ny, de väggarna är nu gröna och bruna (och lite vita) och jag är rätt nöjd med resultatet. Framför allt är jag nöjd med att jag faktiskt lyckats få bort lite av känslan av att hallen är en lång smal korridor - nu känns det mer som ett rum. Dels har jag försökt få rummet att verka bredare genom placeringen av de bruna partierna på väggarna, dels hjälpte det i sig att måla i en annan färg än vitt eftersom köket tidigare förstärkte korridorkänslan eftersom det ligger i fil efter hallen och också har vita väggar (vad annars?). Sen tror jag att synvillan förstärkts ytterligare genom att akvariet placerats framför en mörkbrun rand på väggen. Tanken med detta var egentligen bara att det egentligen enda stället där det funkar att ställa ett akvarium också var ett bra ställe för en rand på väggen i syfte att dela den långa väggen för att minska korridorskänslan, och med en extra bonus i att akvariet får en mörk bakgrund. Men att placera en svart akvariebänk framför en mycket mrökt brun rand fick den också att smälta in mer i väggen vilket jag tror bidrar till att få hallen att verka bredare jämfört med när bänken och akvariet var ett stort mörkt föremål i stark kontrast till den vita väggen.

Nu ser det ut så här. Färgen är tyvärr lite märklig på bilderna, den är faktiskt grön, inte grågul.




Åt andra hållet (nej, badrumsdörren är inte flammig i färgen eller har en tapet som flagar, det bara ser ut så på bilden av någon outgrundlig anledning) .




Kitchakvariet. Det syns inte, men sjöodjuret, fisken ellr vad det nu är matchar faktiskt den gröna färgen på väggarna och de gulgröna tonerna i farfars tavla.


Kommentarer
Postat av: Atte

Superfint!

Som den enda ickestockholmsvarande familjemedlemmen

tackar jag extra mycket för denna rapport. Måste

komma å hälsa på så jag får se det live...

2009-11-28 @ 13:17:42
Postat av: Kajsa

Ja, du måste ju komma och se det live!

2009-11-28 @ 15:02:30
Postat av: Elle

Det är SUPERSNYGGT i underbara avocadonyanser. :)

2009-11-30 @ 13:43:08
Postat av: Kajsa

Japp, avocadonyanser är det som gäller.

2009-11-30 @ 14:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0