Veckans aktiviteter

Denna vecka har varit tämligen fullspäckad med diverse trevliga kvällsaktiviteter, därför har det också inte blivit så mycket bloggat. Orkesterrep varannan dag, fest varannan. Att ha veckans alla kvällar schemalagda vet jag ju är normalt för många, så icke för mig. Att festa en vardagskväll inträffar ytterst sällan, men andra typer av kvällsaktiviteter utgörs främst av orkesterrep och spelningar (som visserligen kan bli många ibland, som t.ex. inför brassbands-SM). 

I tisdags hade vi figrep med Sjövärnskårens musikkår, tyvärr gick det lite sådär eftersom det var många borta vilket gör det svårt att repa fig eftersom det blir så många luckor. Men vi hade trevligt och vi kunde trösta oss med att klappa söta hundar - eftersom vi hade repet i AMKs industrilokaler eller lagerlokaler (eller vad det nu har varit innan det blev replokaler) på stora Ursvik i stället för Karlberg (där vi brukar vara) hade både vår stavförare Sven och vår f.d. dirigent Gustav tagit med sina hundar. Den senares var en ullig och väldigt gullig vit valp/unghund av rasen portugisisk vattenhund (tror jag?) söt. Hundabstinensen slog till igen...

Hem fick jag skjuts med Theresa och det var ganska skönt att slippa ta sig ända från Ursvik till Flemingsberg. tyvärr fastnade vi naturligtvis i avspärrningarna på essingeleden med anledning av den ryske presidentens besök och blev sittande ganska länge. Men det gick nog ändå fortare än om jag åkt kollektivt, och var definitivt trevligare. 

I onsdags hade vi någon sorts samkväll på Botan med pastasallad och julölsprovning. Aledningen var troligen att vi hade en pysselkväll förra året då vi målade muggar till en doktorand som skulle disputera och hade så trevligt under denna att det borde upprepas, dock är det ingen på avdelningen som disputerar förrän i sommar så det blev julölsprovning i stället för pyssel. Jag gillar förisso pyssel bättre än julöl, men det var ändå trevligt, som det brukar bli med växtekologerna på Botan. Och som de forskare vi är gick vi in för det hela med största allvar, luktade, smakade, satte poäng på listor och försökte urskilja dofter och smaker av olika frukter, bär, kaffe, knäck, choklad och bröd som skulle finnas hos de olika ölen. Uppenbarligen är bröd vanligt i julölens doftkaraktär - det fanns ofta med sådant som knäckebröd, rågbröd, vörtbröd och kavring i beskrivningarna av ölens karaktär (som Mathias tagit med på listorna). Särskilt kavring var vanligt, bara så att ni vet. Om ni blir bjudna på ett mörkt julöl av portertyp kan ni nästan alltid efter att ha luktat dra till med att det finns inslag av kavring om ni vil låta insatta. Så nu vet ni det.

I torsdags var det rep med Solna Brass, tyvärr var frånvaron hög så det kändes inte helt meningsfullt, dessutom repades advents- och julrepertoar till konserterna framöver och mycket av denna är tyvärr ganska tråkig att spela, särskilt nu när man på sista tiden mest spelat SM-teststycken...men musiken passar för sitt ändamål så vi får väl stå ut. Det är ju alltid trevligt att spela ändå även om musiken kunde varit roligare.

I fredags disputerade Marina, det var en intressant disputation om byteskamouflage och blåmesar och hon klarade sig naturligtvis med glans. En avsevärd del av diskussionen handlade om blåmesars varseblivning, hur de uppfattar och tolkar och bedömer betydelsen av färger och mönster, och hur svårt det är för oss att förstå detta och sätta oss in i hur en blåmes ser på världen. Detta tyckte jag var mycket intressant, i synnerhet som ämnet hur sinnen fungerar och betydelsen av olika typer av sinnesintryck kommit upp en del här på bloggen på sista tiden apropå spindlar (främst i kommentarer i diskussioner med Per). Och spindlar skiljer sig ju väldigt mycket mer från oss än vad blåmesar gör vad gäller både hur olika sinnen fungerar och hur hjärnan fungerar, så om blåmesar är svåra att förstå, vad är då spindlar? 

Efter disputationen blev det förstås disputationsfest, och den var naturligtvis trevlig som disputationsfester plägar att vara, med god mat och mycket tal och spex och liknande. Bäst var den lilla delegationen ekologer från Lund som använde en tolk för sitt lilla tal, ifall stockholmarna inte skulle förstå annars.  

Kommentarer
Postat av: mamma

Tolk för att Stockholmarna skulle förstå skånskan. Jag förstör det verkligen. Jag kommer ihåg när jag flyttade till Skåne, varför fick jag ingen tolk?

2009-11-22 @ 22:42:23
Postat av: Per

Med andra ord; ytterligare en händelserik vecka - Kajsa. Själv gick vi händelserna lite i förväg och har redan satt upp alla adventsljusstakarna. Idag skall jag tillverka granrisgirlander att sätta upp i carporten och samtidigt hänga upp den ljusslinga som jag redan förra året tiggde mig till av Lunds Energi (ur deras uttjänta materiel); Inte mindre än 13 lampor!

Agneta - nu vet jag ju inte hur länge det dröjde innan Du träffade Bim; men visst var väl det en fullvärdig skånska-tolk!

2009-11-23 @ 09:06:21
Postat av: Kajsa

Ojoj, adventsljusstakar redan! Själv har jag inte på långa vägar adventspyntet i ordning men hoppas på att ha det till helgen. Fast jag nöjer mig med någon adventsljusstake.



Apropå pappa som tolk: Nja, av en tolk förväntas väl att han är minst tvåspråkig, dvs talar både språket han tolkar från och det han ska tolka till?



2009-11-24 @ 13:34:47
Postat av: Per

Du har så klart helt rätt beträffande förväntningarna på en tolk; men vi skåningar behärskar ju alla språk - eller?

2009-11-24 @ 19:03:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0