Färg?

Jag har ju flera småprojekt i lägenheten som antingen är på gång eller, i de flesta fall, på planeringsstadiet. I dag när jag talade med moren på telefon idag om att besöka Skåneland över jul insåg jag att ett av projekten, nämligen att få igång stora akvariet, bör tas tag hyfsat i snart. För tillfället bor de enda två överlevande terroristfiskarna i ett litet akvarium på köksbordet. Storleken i sig är väl inget problem eftersom fiskarna bara är två, men dels är det besvärligt ur skötselssynpunkt eftersom den ringa storleken och avsaknaden av ett ordentligt lock gör att det krävs ständig tillsyn, dels är köksbordet av flera skäl inte det rätta stället för ett akvarium.

Så: Fixa akvariet då!

Men: Som med så många av projekten härhemma kan projekten bara utföras i en viss ordning. Och ett projekt som borde gå före "Projekt Storakvarium" är Projekt "Måla Rummet".

Jag har för tillfället enbart vita väggar överallt i lägenheten, och eftersom jag inte tycker om vita väggar (plus att vissa av dem är i visst behov av ommålning/tapetsering i vilket fall) har det hela tiden funnits en tanke att måla om lite här och var. Detta hade jag dock tänkt skjuta upp, men det är bara att inse att om jag skjuter upp det till efter att akvariet är igångsatt finns risken att det dröjer mycket mycket länge innan det blir av. För tillfället finns inget i akvariet alls förutom frigolit, men väl igång kommer det att innehålla stora mängder sten och grus samt förstås vatten, och eftersom det är på 240 liter är det tungt att flytta även helt utan inredning. Vilket innebär att för att kunna måla väggen skulle jag tvingas tömma alltihop igen och plocka ur all inredningen, bara för att kunna flytta ut det en liten bit från väggen så att jag kommer åt att måla bakom. Och då är det ju faktiskt mycket mycket lättare att måla åtminstone den väggen innan jag alls sätter igång projekt storakvarium. 

Så tanken nu är att måla åtminstone den väggen snarast. Och då kommer ju nästa stora fråga: Måla hur? Vilken färg? Jag har vissa tankar och idéer, men skulle absolut uppskatta fler tips och förslag, både vad gäller specifikt denna vägg och hela rummet. För övrigt är jag ute efter en lågbudgetvariant, jag vill inte tapetsera om utan bara måla över den befintliga tapeten, och jag vill (som vanligt) undvika kalla färger i allmänhet och vitt i synnerhet.

Så här ser det ut just nu:

Väggen ifråga. Sovalkov längst till vänster, valv i mitten, akvarium och sedan soffhörna till höger om valvet.




Akvariet och soffhörnan.



Långsidan mittemot den ovan. Till höger om bokhyllorna finns ett fönster, och ännu längre till höger (samma kortsida som sovalkoven) finns en arbetsplatshörna.


Kommentarer
Postat av: Elle

finfina lägenheten! :)

2009-10-05 @ 09:11:19
Postat av: Kajsa

Ja, så länge man inte ser fläckarna på tapeterna åtminstone.

2009-10-05 @ 12:11:57
Postat av: Atte

Jag tycker du ska ha olika färg på olika väggar, så kan du använda lite starkare eller mörkare kulörter utan att allt blir murrigt...gissar att planerna cirkulerar till grönt, gult och eller rött...?

2009-10-05 @ 17:44:46
Postat av: Kajsa

Du känner mig väl...planerna har cirkulerat framför allt åt gult och grönt, möjligen också åt ljusbruna toner, och ett par olika färger. Dock inte rött, för det har jag tänkt ha i köket.

2009-10-05 @ 18:09:41
Postat av: Per

Hej Kajsa! Visste Du att kognitionsvetarna definierar totala färgrummet genom en tredimensionell representation; en så kallad "Colour Spindle" - eftersom det liknar en vävstolsspole?

2009-10-06 @ 19:04:22
Postat av: Kajsa

Nej, det visste jag inte, men det är ju vettigt. Intressant.

2009-10-07 @ 17:27:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0