Formas...

Som ni kanske märkt har det rått viss brist på aktivitet från min sida på bloggen på sistone, detta beror på att deadline för vetenskapsrådet Formas stora årliga utlysning av forskningsmedel, däribland postdocstipendier, var igår. Så jag har varit för upptagen med att skriva på ansökan dit för att skriva på bloggen, men nu så! Formasansökan är inne, håll tummarna.

Den här gången gäller det en ansökan för att få jobba med marina subsidier tillsammans med Wendy Anderson i USA. Efter en lång tids bollande av först idéer och sedan själva ansökan har vi fått ihop ett projekt om spindeldiversitet på öar som vi gillar, sen är det bara att hoppas att Formas gillar det också...

Kan nämna att projektet hittills inneburit totalt 69 mail mellan mig och Wendy, plus att jag mailat lite med Peter och Formas också. Vilket troligen innebär att jag och Wendy skrivit minst lika mycket text i form av mail som i själva ansökan. Vilket i sin tur får mig att vara glad att jag inte gjorde det här förra året, inte bara för att jag ju skrev avhandling då, utan även för att Botans mailserver klappade ihop precis i den mest intensiva perioden före Formas deadline - vilken katastrof när man måste kommunicera tätt och ofta med folk på andra sidan världen!


Fältlokaler om det här går igenom blir San Juan Islands i nordvästra USA - rätt likt skärgårdarna här, eller hur? Små klippiga öar med tallar på...


Kommentarer
Postat av: Per

Klart man håller tummarna för att din ansökan skall behandlas positivt!

Du nämner ordet "diversitet". Vilken betydelse har det i spindelsammanhang? Inom antennteorin - t ex för mobiltelefoni - så står diversitet för samverkan/förstärkning. Dubbla antenner med ett inbärdes avstånd kopplat till aktuell våglängd kan göra, att en mobil blir brukbar betydligt längre ut i periferin än med enkel antenn.

2010-04-28 @ 21:34:38
Postat av: Elle

Jag håller tummarna jättehårt! När får ni besked?

2010-04-29 @ 10:06:17
Postat av: Anonym

Elin: Formas fattar beslut i november, så det blir till att hålla tummarna ett bra tag.



Per: Inom biologin syftar diversitet på variationen av livsformer inom en viss miljö. Det används ofta som synonymt med artrikedom, men är lite mer komplicerat eftersom det också är relaterat till hur vanliga olika livsformer/arter är. En miljö med tio arter där alla är hyfsat vanliga är t.ex. mer divers än en miljö med tio arter där bara två är vanliga och resterande är sällsynta och kanske bara förekommer som enstaka individer.



Diversitet behöver inte heller syfta på artdiversitet, det kan handla om större grupper eller mindre (t.ex. genetisk diversitet), men om inget annat nämns är det som regel artdiversitet som åsyftas. I projektet jag vill göra syftar det på artdiversitet av spindlar.

2010-04-29 @ 16:24:28
Postat av: Kajsa

Tummarna hålls ända tills november även om det blir svårt att rensa rabatter, jobba och allt annat som måste göras och eftersom jag läst ansökan till formas och den inbjudan som du fått från det stora landet i väster så tror jag detta går vägen/mamma

2010-04-29 @ 20:49:13
Postat av: Kajsa

Men mamma, varför skriver du kommentarer med mig som avsändare? ;)

2010-04-29 @ 22:18:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0