Kejsarinnans nya palats

Kejsarskorpionen Gunilla har tills nu bott lite tråkigt och lite trångt (eftersom hon är det aktivaste av krypen härhemma) i ett plastterrarium, så när det lilla akvariet jag har i hallen började läcka för ett tag sen beslutade jag mig för att omvandla det till ett terrarium åt Gunilla. Och hallen är ett bra ställe för just Gunilla eftersom det är mörkare där än i rummet och taklampan är oftast släckt (arten är en utpräglat nattaktiv regnskogsart vilket innebär att hon ogillar ljus).

Akvarium? Terrarium!



Men vissa förändringar krävdes, närmare bestämt för akvarielocket, som är av plast med en inbyggd lysrörsarmatur.

Ett terrarium kräver god ventilation, i synnerhet om man ska ha en regnskogsart i dete ftersom sådana vill ha ganska hög luftfuktighet. Och akvarielock är oftast ganska dåligt ventilerade eftersom man inte vill att vattnet ska avdunsta ur dem för fort. Som tur är har just detta akvarielock inte bara ett avskuret hörn eller en liten liten matlucka, utan en rejält stor ca 10 cm bred lucka längs nästan hela akvarielängden. Så jag har helt enkelt bytt ut plastlocket över luckan mot ett fint metallnät.

Akvariets lysrörsarmatur var ett större problem. Lysrör är inte en idealisk belysningsform för nattaktiva kryp, de flimrar och ger för mycket och fel ljus. Flimrandet går oftast går för fort för oss att uppfatta så mycket av, men många småkryp ser det - jag vet inte hur det är med skorpioner i detta avseende men jag vill inte chansa, för det måste ju vara jättejobbigt för ett djur som blir stressat redan av ljuset i sig. Lysrörsljus på så nära håll som det är frågan om är också väldigt mycket för starkt för ett nattaktiv regnskogsart, som naturligt lever i en miljö där det är ganska skumt även om dagen och beckmörkt om natten. Det mest ideala vore att inte använda lysrör alls utan en lampa, gärna med röd/orange färgton eftersom skorpioner inte ser sådana våglängder så bra, och som dessutom ger lite värme (lysrör värmer inte så mycket). Men i och med att lysrörsarmaturen är inbyggd i locket går det inte utan att byta hela locket. Så jag har sett mig om efter röda lysrör, för om Gunilla inte ser röda våglängder kan hon rimligtvis inte se att lysröret flimrar heller. Och rött ljus borde vara idelaiskt - jag kan titta på Gunilla, men Gunilla upplever att det är natt. Tyvärr visade det sig svårt att få fatt i röda lysrör annat än speciallysrör för mörkrum som är otroligt dyra. Men i en lampaffär fick jag tipset att linda in ett vanligt lysrör i röd cellofan! Och det borde funka, rimligen borde det innebära att bara röda våglängder släpps igenom. Så jag gjorde så och nu har akvariet en väldigt mystisk röd belysning.

Akvarielocket, med röd cellofan runt lysröret och metallnät över "matluckan" för ventilation.



Det här var det stora jobbet. Resten var enkelt. Jag har inrett med en massa jord (ekologisk blomjord) som bottensubstrat, lite träbitar som tidigare var i akvariet för att ge Gunilla lite gömställen och krypin, lite vissna blad för att ge lite "på marken i regnskogen"- känsla, en gullranka och en vattenskål. Jag är osäker på om gullrankan kommer att överleva med de mycket knappa ljusmängderna (rött ljus tror jag inte är till nytta alls för en växt) som kommer in från köksfönstret, men är det ngåot som klarar sådana förhållanden så är det en gullranka. Eftersom lysröret inte ger så mycket värme och dessutom inte kommer att vara tänt dygnet runt har jag satt en värmematta på baksidan av akvariet också. Den orangea vattenskålen i plast är rätt ful och plastig, men det syns inte så mycket i det röda ljuset. Men den är ändå en tillfällig lösning och på sikt kommer den nog att bytas ut mot något snyggare. Kanske av afrikanskt snitt (arten lever naturligt i Afrika)?






Så här blev resultatet. Bilden är tagen med blixt och därför ser man inte riktigt den röda belysningen...




...egentligen ser det ut mer så här. Ungefär. Kameran kan inte återge den här belysningen helt korrekt.




Natt i djungeln?



När Gunilla släpptes in hittade hon raskt terrariets varmaste hörn och placerade sig där - troligen var jorden i terrariet fortfarande kall och fuktig snarare än varm och fuktig. Förra gången Gunilla flyttade till större bostad var hon ganska stressad i början och det tog ett tag innan hon fann sig till rätta - hon klättrade bokstavligen på väggarna första dagarna - men det gör hon inte nu så förhoppningsvis är palatset godkänt av kejsarinnan.


Kejsarinnan i sitt palats.



Kommentarer
Postat av: Per

Vilken omsorg och möda du lagt ner i detta; men så har ju resultatet också blivit förstklassigt! Det kan ju var och en konstatera - och då inte minst av "kejsarinnans" omedelbara reaktion att döma.

2010-08-15 @ 21:50:20
Postat av: Elle

ÅåååhåååÅ!

2010-08-15 @ 22:27:59
Postat av: Elle

ÅåååhåååÅ!

2010-08-15 @ 22:28:14
Postat av: Kajsa

Oj vad med Åååhååanden Elin...ja, det blev fint, men så mycket jobb var det nu inte faktiskt. Mesta mödan ligger i den misslyckade jakten på ett rött lysrör, i övrigt var det snabbt fixat. Sen återstår att se hur det utvecklar sig, jag misstänker att inte ens en gullranka kanske klarar sig med så här lite ljus. Men planen är också att det ska i lite mer vissna löv och några smalare pinnar (ska tigga lite trollhassel av föräldrarna tror jag).

2010-08-15 @ 22:54:55
Postat av: agneta

Åh så fint, snart kan du ha guidade visningar och konkurrera med Skansen. Hoppas nu Kejsarinnan trivs.

2010-08-16 @ 18:06:07
Postat av: Kajsa

Guidade visningar...nja. Men kejsarinnan verkar trivas, hon hittade raskt värmemattan och för tillfället knaprar hon på en kackerlacka.

2010-08-16 @ 20:01:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0