Lillängen 8

I dag inventerade jag fjärilsslingan, något som var väldigt enkelt gjort eftersom där inte fanns en enda dagfjäril! Inte ens en kålfjäril, vilket jag annars sett i vägkanterna häromkring. Är fjärilssäsongen redan över? Vem vet, det har ju varit ett smått märkligt småkrypsår i år - många har varit senare än vanligt och färre än vanligt. Och jag är glad att jag inte fältarbetat, för "konstiga" år som detta kan ställa till det ordentligt när man jobbar med system som är väldigt variabla även under normala omständigheter. Dagfjärilsprojektet är ju nytt för i år, men det ska bli väldigt intressant att se om inventeringarna för vissa områden åtminstone kan jämföras med andra tidigare inventeringar, och hur det här året då ser ut i jämförelse.

Men om det inte fanns några dagfjärilar så fanns det förstås åtminstone en massa annat roligt att titta på, som vanligt.

 

 

Och helt fjärilslös var inte dagen - på vägen dit träffade jag på denna imponerande fjärilslarv!



En vanlig träfjäril ska den bli, inte när den blir stor (för större än så här blir den inte) men när den blir vuxen. Bara så ni vet, i normala fall är bilder på småkryp här på bloggen rejält inzoomade och beskurna, så inte de här. Den här larven är lite längre än mitt långfinger!

 

 

 

 

Vassarna i reningsverksdammarna som finns längs nordsidan på området där jag har fjärilsslingan har slagits i dagarna - en viktig del av reningsprocessen. Vass och andra växter tar upp näringsämnen från dagvatten och avloppsvatten i reningsverksdammarna, använder den för att växa och binder därmed näringsämnena i sina vävnader. Sen slår man vassen och kan på det viset forsla bort massor av näring från området som annars skulle runnit ut i och bidragit till övergödningen i sjön Orlången. Sådana här anläggningar är effektiva som reningsverk, och som en extra bonus gynnar våtmarkerna den biologiska mångfalden.

 

 

 

 

 

I dammarna trivs grodor, salamandrar och massor av småkryp. De är också orsaken till att hela Lillängenområdet formligen kryllar av trollsländor. Om man nu kan säga "kryllar" om flygande insekter.

 

Skräddare

 

 

 

Blodröd ängstrollslända

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

Det var värst - inga dagfjärilar alls?

Jag väntar bara på, att vädret skall bli lite tjänligare för att göra ytterligare minst en inventering i Kungsmarken. Men då skall man kanske inte förvänta sig alltför mycket - i fjärilsväg; menar jag?

2010-08-24 @ 22:24:18
Postat av: Kajsa

Nä, såg en kålfjäril utanför huset på väg till Lillängen, men iknte en enda på slingan. Men du kan nog förvänta dig lite mer nere i Skåne än vad jag kan här.

2010-08-25 @ 12:19:10
Postat av: Bodil

Hittade faktiskt två små salamandrar häromdagen under en sten i våran ägandes trädgård. Kul.

2010-08-29 @ 21:01:08
Postat av: Kajsa

Ja, salamandrarna har kravlat sig upp ur vattnet nu och blivit landdjur. De finns på Lillängen också, fast jag har bara sett dem i vattnet i reningsverksdammarna.

2010-08-30 @ 17:07:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0