OS i virkning?

 



Ingen som sett på OS såhär på sista tiden har väl kunnat undgå att lägga märke till svenskarnas virkade randiga mössor. Häromdan hörde jag en radiointervju där en kvinna från något i stil med svenska hantverksförebundet eller något ditåt talade om dessa mössor och deras uppenbarligen väldigt positiva inverkan på svenskarnas virkintresse. Där ser man vilka totalt oanade effekter OS kan få inom ett område som normalt är allt annat än förknippat med sport.

I morse fanns ett virkmönster på OS-mössan i DN, och uppenbarligen har mönster publicerats i ett antal svenska dagstidningar. Första gången jag ser någon typ av handarbetsmönster i en svensk dagstidning! Och även om just den här typen av mössa inte är min favorittyp av virkprojekt (lite för enkelt och därmed lite för tråkigt, men å andra sidan går det fort så man ser snabba resultat) så är jag mycket positiv till alla former av virkat mode eftersom det ger mig möjlighet att utnyttja min favorithantverksteknik till användbara saker. Därmed inte sagt att jag tänker virka mig en OS-mössa - om jag hade gjort det hade den troligen fått helt andra färger och på andra vis förändrats till oigenkännlighet. Men det är ändå roligt med ett uppsving för en hantverksform som varit min personliga favorit sedan jag var ganska liten (vilket alla drabbade vet)!


En sjal som blev en 60-årspresent, komplett med matchande kafferep och mössa.




Jag har provat på diverse andra textila hantverk såsom broderi, sömnad, stickning, frivoliteter och rentav spetsknyppling, men inget går upp mot virkningen! På senaste tiden har jag främst ägnat mig åt att virka sjalar, sjalar är nämligen både praktiska, för tillfället väldigt moderna och (viktigast) väldigt roliga att virka. Roliga eftersom man kan använda komplicerade spetsmönster som vanligtvis används till t.ex. virkade dukar, men man har mer användning för sjalar, det går fortare eftersom man jobbar med tjockare garn så man ser resultat fort,,  och det är dessutom trevligare att virka i tjockare garn. För tillfället är två sjalar på gång här hemma, en vinröd till mig som jag ska använda på Solna Brass spelningar i kalla kyrkor, och en blå till mamma. Men ingen OS-mössa. 


En grönblommig spetssjal som blev en disputationspresent till en biologkollega.


Kommentarer
Postat av: Per

Fantastiskt fint hantverk - Kajsa! (Jag hade varit glad, om jag kunnat åstadkomma den "enkla" OS-mössan. Jag följde ju din kalenderkurs - så det borde väl vara möjligt?)

2010-02-23 @ 08:18:45
Postat av: Kajsa

Det borde absolut vara möjligt, OS-mössan är taänmligen enkel. Och vill man göra det ännu lite enklare för sig kan man ju göra den enfärgad i stället. Lycka till!

2010-02-23 @ 11:44:06
Postat av: Per

Tack så mycket! Vilken garntjocklek och virknålsstorlek skulle du rekommendera till detta?

2010-02-24 @ 08:53:49
Postat av: Kajsa

Ok... här kommer mönstret, enligt DN:



Du behöver: Virknål storlek 8



Garn Eskimo, ett nystan vardera i gul (24), blå (12), vit (01), svart (02). Siffrorna inom parentes är färgkoderna.



Varv 1: Lägg upp 4 luftmaskor (lm), slut till en ring med en smygmaska (sm). Virka 8 fasta maskor (fm) runt ringen.



2: 2 fasta maskor (fm) i varje fm = 16 fm.



Det står inte i DN:s mönster, men jag tycker att varje varv ska avslutas med en sm i första maskan (så att man får en jämn ring utan hack) och börja varje nytt varv med en lm som då ersätter den första fm på varvet. Dert är i denna lm man sedan virkar den avslutande sm på förra varvet. Men det är teknikaliteter - man kan bara virka runt runt också, men det blir ju lite av en spiral då när man virkar randigt.



3: 1 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet runt = totalt 24 fm



4: 2 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet runt = totalt 32 fm



5: 3 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet runt = totalt 40 fm



6: 4 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet runt = totalt 48 fm



7: 5 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet runt = totalt 56 fm



8: 56 fm



9: 6 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet runt = totalt 64 fm



10: 64 fm - fortsätt virka fler varv på detta sätt tills du har en lagom stor mössa, och följ randningen nedan.



Randning: 5 varv gult, 3 varv vitt, 1 varv svart, 4 varv blått, 4 varv gult, 1 varv svart, 1 varv vitt, 5 varv blått eller önskad längd (lägg på fler blåa varv på slutet om du vill ha en större mössa).



Tydligen har originalmössan fleecefoder längs innerkanten, så om man vill kan man sy i ett band av fleecetyg på insidan av nederkanten, ca 1 dm brett. Detta kommer också att stadga mössan lite och förstås värma öronen lite extra.



Vill du inte göra just en OS-mössa går det förstås att använda samma mönster men andra färger, eller strunta i randningen och göra mössan enfärgad.



Det går att göra mössor med det här mönstret som grund i annat garn också, använd en virknål som är lagom tjock för garnet bara (det ska vara lätt att gripa om garnet med kroken). Garnets tjocklek (Eskimo är ett riktigt tjockt garn) påverkar förstås hur stor mössan blir - med tunnare garn behöver du lägga på fler varv på slutet, och eventuellt göra några fler varv där du ökar antalet maskor (eller virka med dubbelt garn om man vill göra en tjock och varm mössa mi ett tunnare garn). Med tjockare garn kanske du får göra färre ökningar (mnen jag tror itne det är så storrt risk att du kommer att virka i något tjockare än eskimo) - prova mössans passform lite efterhand och anpassa ökningarna och antalet varv så att passformen blir lagom. Tänk på att virkat gärna tänjer sig lite så mössan blir lite större när du börjar använda den.

2010-02-24 @ 11:54:44
Postat av: Kajsa

Tänker dock lägga in en brasklapp här: Det här är DN:s beskrivning, vet inte var den kommer ifrån men den är inte helt korrekt om man vill återskapa OS-mössan exakt. Framför allt är inte os-mössan virkad med fasta maskor (förutom de sista två varven som utgör kanten längst ner) utan med stolpar. Om man vill kan man ju testa att byta ut de fasta maskorna i mönstret ovan mot stolpar rakt av och se hur det blirt? Men då krävs att man kollar och justerar passformen efterhand så att den inte blir för stor. Å andra sidan ska den ju vara gnaska bylsig...

2010-02-24 @ 20:16:29
Postat av: Per

Jag tackar för allt detta - Kajsa! Då är det bara att sätta igång.

2010-02-25 @ 07:54:41
Postat av: Atte

Funderade på att virka mig en OS-mössa faktiskt ,som sagt är det grovt garn och stolpar så det borde gå kvickt. Fast den matchar inte min nya kappa så bra om man använder originalfärger. Och gör man inte det,,, ja då är det väl knappast ngn OS-mössa längre. Vilket dilemma...

2010-02-25 @ 16:56:34
Postat av: Kajsa

Ja en sån häringa mössa borde man ju enkelt kunna sno ihop på en kväll! Sen gäller det ju bara att du bestämmer dig - OS-mössa eller mössa som matchar kappan. Jag hade nog valt det senare tror jag. Eller så hade jag fattat avgörandet genom att gå till närmsta garnförsäljare och bestämt mig där när jag ser om de har eller inte har rätt garn, och vad garn de har i övrigt som ser trevligt ut (och passar till kappan). Men jag hade inte behövt bekymra mig för matchningen i alla fall, för min nyligen införskaffade jacka är mörkbrun och till det passar ju både blågult och diverse annat. Men jag tänker ändå inte virka en OS-mössa, åtminstone inte i OS-färger...

2010-02-25 @ 17:38:17
Postat av: Per

"Sno ihop på en kväll"; jag känner mig redan rejält psykad.

2010-02-25 @ 21:57:41
Postat av: Kajsa

Förutsatt att man har god virkerfarenhet sen tidigare förstås - känn dig inte psykad!

2010-02-26 @ 01:08:42
Postat av: Elle

Den virkade OS-mössan är underbar. Jag önskade mig en liknande i höstas fast av neongrönt -svart och lite orangefärgat garn. (och nog lite vitt också) men problemet är att mina reumatikerfingar inte kan virka så länge åt gången (ett par minuter max) vilket sätter punkt för alla mina virkprojekt.



Dina virkalster är alltid fantastiska! :) Min sjal är jag tex otroligt glad för!

2010-02-26 @ 13:53:49
Postat av: Kajsa

Fixa garn i de färger du vill ha och fixa upp det hit så ska jag virka en mössa åt dig. Kan angående transport tipsa om att Erika ska upp hit i slutet av nästa vecka.

2010-02-26 @ 17:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0