Projekt Rummet

Att måla om i rummet har länge stått högt upp på att göra-listan, dels för att jag vill kunna sätta igång storakvariet vilket inte kan göras förrän väggen bakom det är målad, dels för att jag är trött på mina tråkiga vita väggar. Jag har dock inte kommit igång, främst av anledningen att rummet är det jobbigaste rummet att göra något i. Eftersom lägenheten är en etta är det dels är det svårt att göra av med möblerna därinne så att man får fritt nog att jobba, dels bor ju alla krypen (och jag) därinne och krypen i synnerhet mår inte bra av färgångor (och återigen är det ont om plats att göra av dem någon annanstans).

Men långt om länge införskaffades färg, och nu har jag äntligen blivit färdig till att sätta igång. Tanken är att måla om en vägg i taget, helt enkelt för att jag inte har så mycket plats i övriga delar av lägenheten att jag kan tömma hela rummet på en gång så jag får nöja mig med att flytta möblerna till andra ställen i rummet. Högsta prioritet har väggen där storakvariet står, eftersom att sätta igång akvariet i sig står högt upp på att göra-listan, men jag har inte velat göra det förrän väggen är målad eftersom akvariet inte kommer att gå att flytta när det väl är vatten i det (240 liter). Så jag började med väggen bakom akvariet. Gult blev det, och inte lite gult heller.


Före: Jag tycker att vitt är ungefär den tråkigaste färg man kan ha på en vägg, totalt intetsägande och väldigt kallt.




När jag flyttade in var hela lägenheten vit (och förutom hallen är den det fortfarande). Väggar, kakel, köksluckor, allt var vitt. Jag förstår inte den där svenska förkärleken för väldigt ljusa, kalla färger som rått i sådär trettio år nu, i synnerhet vitt och olika gråbeiga toner. UtomhusSverige går ju ändå i en gråkall färgskala en stor del av året, så varför måste det vara så inomhus också? Känner svensken sig inte riktigt hemma om färgskalan inte är dämpad och kall, eller? Och varför är vi så rädda för starka färger (70-talet som stort undantag)? Ljust och fräscht i all ära, men...jag föredrar nog varmt, ombonat och mysigt. Och medan det senare inte utesluter det förra tycker jag nog att det är lättare att kombinera dem med en varmare färgskala än den där typiskt svenska (och vad gäller ljus så finns det ju faktiskt lampor!). Därav mitt färgval: En varm men stark gul. Ingen rädder för färg här, inte.


Man ska provmåla innan man målar hela väggen, har jag hört. Jag vet inte om det är en sol eller en maskros, men gul är den.




Och gulare ska det bli. Efter två omgångar färg är det ordentligt gult. Fast färgen blir väldigt konstig på bild - Färgen på bilderna nedan är knappt alls med verkligheten överrensstämmande. Den riktiga färgen är inte alls så mörk och inte alls så orange, utan riktigt gul, ungefär samma gula som på varningsskyltar i trafiken -en lite mörkare och väldigt varm (men inte alls orange) klargul ton. Solen på bilden ovan är mer i rätt färg. Men ser det inte lite slottsfasadaktigt ut med det vita valvet och taket? Och den gröna hallen utanför ser nästan gråbeige ut mot det gula...men den är ju faktiskt grön och inget annat.




I går blev det också ett impulsköp av gardiner på Myrorna. Nya gardiner har behövts ett tag, inte för att jag tycker illa om de gamla, men dels är de av tunnt bomullstyg, dels tog jag i i underkant när jag köpte tyget så de orangea gardinerna för det ena fönstret går inte att dra för helt. Och eftersom det så här års blir ljust väääldigt tidigt (solnedgången övergår direkt i soluppgång här) och jag har fönster mot öster så har jag länge velat ha gardiner som är mörkare och tjockare och går att dra för helt, för att slippa vakna halv fem. Men jag har inte velat köpa några innan jag målat om väggen, så att jag inte köper något som sen går jättedåligt ihop med väggfärgen. Men nu har jag ju börjat måla, och så sprang jag på gardiner som verkade kunna fungera. Av brun sammet med ljusgrönt mönster, som tar upp både hallens brungröna tema och allt grönt i rummet (växter, skrivbordet, filten i soffan, draperiet för sovalkoven, lampan i fönsterkarmen).


Bredvid valvet gör gardinerna att det ser ännu mer slottsaktigt ut...tror att jag inredningsmässigt siktar mot något i stil med ett viktorianskt bibliotek?




Det är inte ommålat på den väggen där gardinerna hänger än, så ni får föreställa er att väggen är gul så länge. 

 


Gult! Jag blir glad av den här färgen.


Kommentarer
Postat av: Elle

Jaa! Å vad soligt och glatt och varmt och härligt!

2010-07-06 @ 14:11:44
Postat av: Kajsa

Det är väldigt soligt och glatt! Och som sagt, soligare än på bilderna eftersom de är för mörka och orangea.

2010-07-06 @ 15:01:44
Postat av: Kajsa

Ser jättefint ut och gardinerna har redan kommit på plats, väldans vad du är flitig./mamma

2010-07-06 @ 17:56:10
Postat av: Kajsa

Mamma, om du ändrar namnet i översta rutan där det står "namn" när du kommenterar så slipper du kommentera i mitt namn... :)



Bara ena fönstrets gardiner har kommit på plats. Och de är lite långa, så jag får ta ner dem och korta dem lite. Men det var väldigt önskvärt att få upp dem, eftersom det där är österfönstret där solen står rakt in på morgonen och där de gamla gardinerna inte gick att dra för helt.

2010-07-06 @ 20:23:01
Postat av: Per

Gult ser verkligen ut att passa jättefint (men jag gillar ju blått också - fast kanske inte i en knallskarp nyans på en lägenhetsvägg)!

2010-07-07 @ 07:50:02
Postat av: Kajsa

Blått är fint, men de flesta blå nyanser tycker jag är lite för kalla att ha på väggen (gillar ju varma färger, som sagt). En varmare turkosblå t.ex. kan dock vara fint! Och för min del får den gärna vara ganska stark i så fall, i synnerhet om den är lite mörkare...

2010-07-07 @ 11:29:04
Postat av: mamma

Så här, då blev du väl nöjd?

2010-07-09 @ 09:09:18
Postat av: Kajsa

Absolut!

2010-07-09 @ 12:50:23
Postat av: Atte

Jättefint!!! Vi har också "slottsportaler" mellan rummen och man ser ju tydligt att de kommer mer till sin rätt med färgad vägg än med vitt.... Ska bli kul att se mästerverket!!

2010-07-10 @ 18:56:38
Postat av: Kajsa

Ja, valvet gör sig mycket bättre när den kontrasteras av lite färg (eller mycket färg...). Barta lite guldkrusiduller som saknas för en äkta slottskänsla (hmm, taket behöver också målas...men ett projekt i taget). Och det märks verkligen hur mycket färgen gör eftersom det fortfarande är vitt på vänstra sidan av valvet (har inte målat i sovalkoven än, bara fram till och ovanför valvet). Resten av rummet ser ännu tråkigare ut i jämförelse, man inser verkligen hur intetsägande det vita är.

2010-07-11 @ 14:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0