Fjärilsslingan 4

Va? Fjärilsslingan 4 tänker ni nu. Fjärilsslingan har vi läst om tidigare, men vart tog Fjärilsslingan 2 och 3 vägen? Nu var det ju ett tag sen jag skrev något om vad som händer på fjärilsslingan, det var ju tänkt att det skulle bli en följetong men jag missade att blogga om förra inventeringstillfället, därför finns det ingen trea. Och tvåan saknas eftersom första och andra inventeringstillfället slogs ihop i ett och samma blogginlägg, om ni minns?


Så i dag var jag där för fjärde gången (nä, jag var inte på platsen för fjärde gången, jag har varit där oftare, men jag inventerade slingan för fjärde gången), vädret var fint och det dök upp sex arter jag inte sett där tidigare i år. Det totala artantalet är nu uppe i 17! 

Så här ser det ut i området nu. Myckiet blommar, framför allt har massa ärtväxter (rödklöver, vitklöver, gulvial, flera olika vickrar, med mera med mera...) slagit ut vilket fjärilarna gillar.



Dagens artlista
rovfjäril
pärlgräsfjäril
mindre guldvinge
violettkantad guldvinge
ängsblåvinge
puktörneblåvinge
ängssmygare


                                    Puktörneblåvinge, hanne



Puktörneblåvinge, hona




Total artlista
rapsfjäril
rovfjäril
aurorafjäril
citronfjäril
ängsvitvinge
skogsvitvinge
nässelfjäril
påfågelöga
storfläckig pärlemorfjäril
pärlgräsfjäril
tosteblåvinge
ängsblåvinge
puktörneblåvinge
mindre guldvinge
violettkantad guldvinge
grönsnabbvinge
ängssmygare


                                 Violettkantad guldvinge, hanne




Och så här kan det lätt gå om man som fjäril har lysande signalorange färg med lila skimmer - inte helt bra vad gäller att undvika rovdjur, så man blir lätt fransad i kanten.




Men det går ju hem hos de violettkantade guldvingetjejerna, som å sin sida inte behöver pråla lika mycket för att grabbarna ska bli intresserade. Men de är fina de också, med sina mer dämpade färgtoner!


                                     Violettkantad guldvinge, hona






Nästa vecka åker jag ner till Skåneland över midsommar, så nästa fjärilsinventering lär bli när jag kommer tillbaka i början av juli. Ska bli intressant att se om de här arterna fortfarande flyger på slingan då, och vilka nya som kommit till. Jag tippar på att det kommer att finnas fler gräsfjärilar, både i antal och arter! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0