Husspindel och källarspindel

är två av Sveriges största spindelarter, och två typiska inomhusspindlar. En som har gott om båda på lantstället är Christer i Sjövärnskåren, som har frågat mig om dem förr och i dag tog med ett par stycken till mig för bestämning på orkesterrepet. Till en del andra orkestermedlemmars stora skräck eftersom det som sagt är stora spindlar med svenska mått mätt.

Spindeln nedan är en husspindel, troligen en Tegenaria atrica, den större av de två vanliga husspindelarterna. Husspindlar är de spindlar folk absolut oftast frågar mig om. Jag får ofta frågor i stil med: "Jag såg en JÄTTESTOR brun spindel hemma, vad är det?" Och på den beskrivningen förväntas jag då göra en korrekt artbestämning...Men oftast är det som sagt antingen T. atrica eller den bara något mindre släktingen T. domestica det är frågan om.




Källarspindeln eller grottspindeln Meta menardi är en ovanligare art, mycket för att den är ganska kinkig med habitatet. Den vill liksom husspindeln gärna ha tak över huvudet, men vill samtidigt ha det ganska fuktigt (vilket det sällan är inomhus) och är dessutom väldigt ljusskygg - bokstavligen, den är inte bara nattaktiv (vilket de flesta spindlar är) utan vill ha det helt mörkt, alltid - så folk som har såna här hemma hittar dem på ställen som jordkällare, ouppvärmda källare som man sällan går ner i, eller täckta brunnar. I naturen bor den gärna i grottor. Den gör hjulnät (som inte är särskilt stora med tanke på spindelns imponerande storlek) och mycket karakteristiska droppformade äggkokonger som hänger i en tråd från taket i grottan, källaren eller var det nu är den bor. 




Även om det här med svenska mått mätt faktiskt är en rejält stor spindel, så är det framför allt de väldigt långa benen som gör att spindeln uppfattas som väldigt stor. För att ni ska kunna uppskatta storleken kan jag tala om att det är ungefär fyra cm från den vita bottnen i burken spindeln sitter i upp till kanten - och hon når utan vidare upp utan att behöva sträcka på benen det minsta.




Och att klättra ur är inga problem alls...här gäller det att hålla locket på.




Hmm...det är väl bara mörkrumsspindeln som saknas nu för att göra samlingen komplett vad gäller spindlar som fått sina svenska namn efter inomhusmiljöer...tyvärr har jag ingen mörkrumsspindel, eller någon bild på en (men jag har sett den hos föräldrarna i Blentarp förr så den kan mycket väl dyka upp på bloggen någon gång).


Kommentarer
Postat av: Per

Det är verkligen mycken intressant spindelkunskap man får här på din blogg - Kajsa!

Med anledning av spindelinlägget på min egen blogg, undrar jag lite mer över hur/när/var några av våra vanligaste spindlar "hanterar" sin avkomma. (Antar att du väljer att besvara frågan med ett eget inlägg?)

2010-06-16 @ 21:35:29
Postat av: Kajsa

Ja, det gör jag, mest för att jag ska kunna ta med bilder.

2010-06-16 @ 22:21:09
Postat av: Leif Svensson

Tack för hjälpen att identifiera källarspindeln, som jag hittade utanför huset i går morse. Förmodligen förvirrad efter dränering av husgrunden.

2012-06-10 @ 10:03:29
URL: http://www.ickepoesi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0