Ventilventilering...

Kan jag behöva lite av. I dag for jag glatt åstad för att spela två spelningar samma förmiddag. Klockan var tidigt på morgonen och när jag satt mig på tåget upptäcker jag att tredjeventilen på kornetten också satt sig, dock inte på tåget utan fast och det ordentligt. Kornetten är i det närmaste ospelbar. Det har hänt förr och jag har varit på vippen att lämna in den på lagning för det förr, men det har alltid ordnat upp sig av sig själv med lite tid och lite lirkande. Men inte så snart som samma morgon. Illa...jag ser framför mig två spelningar där jag inte kan spela några toner där man använder tredje ventilen, något som inte alltid behöver vara ett enormt problem, men dagens spelningar är på utomhusgudstjänster och repertoaren består av psalmer där mina stämmor innehåller en större andel än vanligt av toner som kräver en tredjeventilen. Mest irriterande är att om jag upptäckt det innan jag åkte hemifrån hade jag kunnat ta flygelhornet i stället, men väl på tåget är det för sent - det är helgdag, halvtimmestrafik på pendeltågen och jag har inte tid att vända. 

På vägen ansluter jag till de övriga tre Solna Brassmedlemmar jag ska spela kvartett med på första spelningen. Som tur är så är den ena av dessa Lasse, den ständige fixaren och räddaren i nöden, och en annan Fredrik, som vi ska plocka upp på Valhallavägen. Denna kombination av lyckliga omständigheter gör att jag kan få nödlåna en kornett från Frälsningsarmén Templets brassband (som ligger nära Valhallavägen och där Lasse spelar). En kornett som fungerar, men dock inte är använd på länge...

Efter viss förvirring om vart vi egentligen ska hittar vi till första spelningen på Rosendal ute på Djurgården. Kornettens sedan länge hoptorkade, oanvända ventiler kräver rejält med ventilolja för att fungera, men efter att den fått det verkar allt fungera som det ska. En stund. Halvvägs igenom fastnar första ventilen. Inte så illa som tredjeventilen på min vanliga kornett, men illa nog för att jag bara ska kunna spela toner där förstaventilen är inblandad om jag hinner peta upp ventilen med fingret mellan tonerna...mot slutet av spelningen är det bättre igen (tack vare mer olja), men inte bra. Men som tur är spelar jag understämma så det gör inte så mycket att vissa toner uteblir från mig, det hade varit värre om jag spelat första. Och dagen artar sig i övrigt bra, vädret är fint, vitsippor och vårlök blommar under gammelekarna, ekorrar skuttar och fåglar sjunger. Tyvärr har vi inte tid att stanna, vi måste till Solna för nästa spelning.

I Solna ansluter vi till resten av Solna Brass, och när det är dags att spela har jag med lite trixande och med hjälp av ännu en ordentlig dosis olja fått ordning på förstaventilen och allt verkar fungera som det ska. En stund. Halvvägs in i spelningen sätter sig andraventilen...ibland lyckas jag peta upp den med fingret mellan tonerna, men oftast inte. Som tur är så är vi fler kornettister nu så det gör inte lika mycket och märks inte lika mycket att många toner där andraventilen är inblandad uteblir. Efter detta är spelningarna tack och lov klara, krångelkornetten nummer två får följa med Lasse för att återbördas till Templet och krångelkornetten nummer ett får följa med hem igen för så småningom vidare befordran till bandets händige slagverkare, som förhoppningsvis kan få pli på den. 


Krångelkornett modell bångstyrig Benge...




Kommentarer
Postat av: Per

Vilken otur - men med din skicklighet och goda kamraters hjälp så blev det tydligen bra musik i alla fall!

Men är det egentligen så klokt att lämna instrumentet till en slagverkare; är det verkligen slag och bankande som är den bästa boten?

2010-05-14 @ 09:51:35
Postat av: Kajsa

Per: Ja, ofta när det är fel på brassinstrument är det faktiskt just något som behöver bankas ut...

2010-05-14 @ 19:41:09
Postat av: Per

Musikinstrument är ju i verkligheten ett mycket intressant ämnesområde. Vad tror du kommer att ske på den fronten framöver? Har man redan nått vägs ände när det gäller nya "principer" för instrumentering? Jag tänker rent kategorimässigt; slag-, sträng-, blås- och el-instrument. Vilket är det senast uppfunna instrumentet med något sånär allmänt känd spridning?

2010-05-15 @ 09:26:04
Postat av: Kajsa

Jadu, jag är inte så hemma på moderniteter bland instrumenten...det händer nog mer på designfronten än på innovationsfronten är jag rädd. Åtminsonte vad gäller brassinstrumenten skulle det också behövas lite smarta tekniska lösningar för att få de befintliga instrumenten att fungera som det är tänkt - systemet med pistongventiler som de flesta brassinstrument har är i sig inte helt bra.

2010-05-15 @ 21:03:42
Postat av: Per

Vilket brassinstrument har någon annan ventiltyp? Spontant skulle jag nog tycka, att pistongventilen borde ha bra förutsättningar att funka; men jag vet ju inte, hur den är konstruerad "internt".

2010-05-19 @ 21:18:00
Postat av: Kajsa

Ojoj såna tekniska frågor, Per! Det här kräver ett eget inlägg för det blir för långt annars...

2010-05-20 @ 00:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0