Hemmakrypen

Ja det har ju inte varit många rapporter om spindlarna på ett tag nu. Och det blir inga nu heller, förutom att Marianne fått för sig att hon är en trädlevande fågelspindel istället för en som gräver ner sig i marken, och bestigit rotknölen hon har i sitt terrarium...





Men det finns fler kryp än husdjurskrypen härhemma. Främst förstås de små klotspindlarna av arten Steatoda bipunctata som är frilevande i lägenheten och som jag är väldigt rädd om. På sista tiden har jag haft mycket blomflugor, och de är populära hos klotisarna (som är väldigt trevliga att ha av den anledningen). Särskilt mycket mat finns det förstås om man har sitt nät i fönsterkarmen, och den här har så att det räcker och blir över. Spindeln på bilden gör ju uppenbarligen väldigt mycket större nytta som skadedjursbekämpare än den gjort om den bara fångat så mycket den kunde äta...




 I vädringsfönstren i lägenheten övervintrar en del kryp och jag nänns inte störa dem, inte ens flugorna som är vanligast. Ibland när det är hyfsat varmt och blir en solig dag då värmen står på fönstren vaknar en eller ett par av dem och irrar sig in.




Trevligare är det när man någon gång får påhälsning av en guldögonslända (eller Evinrude, som pappa kallar dem allihop efter trollsländan i Bernard och Bianca).


 


Kommentarer
Postat av: Per

Mariannes beteende beror naturligtvis på hennes förmåga att känna vibrationer; om det ändå är jordbävning och översvämning på gång - så bättre att komma högt upp än bli kvar på marken! :)

Och jag har sagt det förut; flugor inne såhär års betyder tur - en så kallad "julfluga" måste man låta vara ifred.

2010-11-18 @ 08:48:06
Postat av: Kajsa

Haha, ja det kanske är ett jordbävningsbeteende apropå sprängningarna? Fast mina spindelarter brukar snarare gräva sig längre ner om något verkar skumt än klättra. Men man vet aldrig. Hon har för övrigt klättrat ner igen nu, det var bara en tillfällig liten utflykt igår.



Ja jag låter flugorna vara ifred jag, även om det kanske är lite för tidigt för julflugor än?

2010-11-18 @ 14:43:13
Postat av: Nikore

Naaw så fiin hon är ^^ <3

2010-11-18 @ 21:21:43
URL: http://nikore.blogg.se/
Postat av: Elle

Hihi, hon ser ut som en katt som råkat klättra för högt upp i ett träd och inte vet hur hon ska komma ner igen!

2010-11-18 @ 23:18:49
Postat av: Kajsa

Som tur är visste hon hur hon skulle ta sig ner igen. Kan man klättra rakt uppför en slät glasskiva är en knölig träbit inga problem alls.

2010-11-18 @ 23:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0