Djurgården från hästryggen

fick jag uppleva igår. Jag fick en turridning i disputationspresent av mina systrar med respektive förra året, men det har inte blivit av förrän idag när vi äntligen blev färdiga till att rida allihop. Det blev en fin eftermiddagstur i vackert höstväder på Djurgården. Tyvärr lyckades jag inte ta särskilt många bilder, mycket för att min häst krävde två händer på tyglarna, och de jag lyckades ta blev i de flesta fall förfärligt suddiga. Även de som inte var tagna från hästryggen (så där kan jag inte ens skylla på enhandsfotografering från hästryggen).
.
Hästbilder blev det ju inte så många då, fast jag fick i alla fall en (men bara en...) bra bild på "min" pålle, From, som inte var fullt så from som namnet antyder - han var inte så gammal, bara sex år, och tydligen lite tonårsupprorisk. Men väl ute och väl uppe på hästryggen gick allt bra (bortsett från det där att djurgården ju är full av blad som bara måste smakas på). Men det där med väl uppe på hästryggen var bara det ett kapitel för sig - för From var en rejält stor häst! Korsning Shire/Frieserhäst, och även om jag tyvärr inte har någon bild där man faktiskt ser hur stor han är (en sån skulle jag ju sett till att ta!) så kan man i alla fall få en liten uppfattning kanske om jag avslöjar att jag ganska precis nådde upp att titta över boxdörren.




Men man hade fin utsikt uppifrån hans rygg när man red!




Petra och Mio - tyvärr är bilden väldigt suddig, men man ser ju hur fint Petra matchat hjälmen med hästen i alla fall.




Lars och Prinsiss. Johan och Lars tittade längtansfullt på westernsadlarna i sadelkammaren när vi gjorde i ordning hästarna - kanske får det bli westernridning nästa gång?




Måste också erkänna att det räckte att ta in From från hagen för att jag skulle tycka att alla andra hästar var jättesmå - minst var Petras fjordhäst och de brukar ligga runt ponnygränsen (147 cm), alla andra var 150 sådär och uppåt...Hästar som From borde egentligen fått en egen kategori - ponny, stor häst, enormt stor häst. Men fin var han, och jättetrevlig att rida (bortsett från att han ville ha fikapauser hela tiden). Önskade att vi inte hade behövt rida på led hela tiden, det hade varit roligt att få känna hur det känts om han fått länga lite mer på stegen i galoppen...

Kommentarer
Postat av: Elle

Det var superskoj! På deras hemsida står det om Froms mankhöjd: "Växer fortfarande" hehe...

2010-10-04 @ 17:29:41
Postat av: Kajsa

Ja, jag såg det! Undrar hur stor han ska bli, han är ju redan enorm!



Och det var intressant hur snabbt ens perspektiv förändrades, vips upplevde jag plötsligt nordsvenskar och halvblod som små hästar...

2010-10-04 @ 19:01:30
Postat av: Per

På tal om hästar; har du hört talas om den tyska hästen "Clever Hans" som i början av 1900-talet blev känd för att kunna räkna? Ett då ansett kognitivt beteende - som senare tids forskare i ämnet tagit väldigt klart avstånd ifrån.

2010-10-06 @ 20:40:18
Postat av: Kajsa

Just Clever Hans har jag nog inte hört talas om nej, tror jag åtminstone? Men kloka djur som "kan räkna" har jag förstås hört talas om.



From kunde nog inte räkna däremot, även om "guiden" vi red med påstod att han var välutbildad. Men hon menade nog inte i matematik.

2010-10-08 @ 00:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0