Jag vet!

Vart det fina höstvädret tog vägen alltså. Det övergick i vinter.

Men eftersom allt och alla pratar och skriver om den tidiga snön så tycker jag ju egentligen inte att jag behöver göra det också. Men det ser rätt skumt ut med snö när träden fortfarande har så här mycket löv kvar. Och även om jag gillar snö tycker jag det här är för tidigt för vinter - jag vill ha mer fina soliga höstdagar, med gula löv, doften av multnande löv i skogen, lingon och svamp att plocka, och årets sista vargspindlar och daggtäckta mattvävarnät i blåbärs- och lingonriset...




Å andra sidan är det typiska gråfuktiga novembervädret ju så otroligt trist att en tvär övergång från oktoberhöst till vinter vore att föredra. Fast den övergången kunde ju fått ske lite senare, men man kan väl hoppas än kanske?

Fåglarna har också konstaterat att det blivit kallt och småfåglarna här håller sig nära hus och folk på jakt efter mat. Blåmesarna och talgoxarna gör påhälsningar på balkongen trots att det inte finns något att äta där än, och i går morse hade jag en talgoxe inne i köket också. Det är absolut dags att börja vintermata, så talgbollar och jordnötter ska hängas ut i dag.

Jag känner mig i alla fall ovanligt väl vinterrustad för att vara jag. Jag har nya varma skor som ersättning för mina älskade svarta kängor, som håller på att falla sönder. Vilket i det här fallet innebär att sulorna börjar lossna, något som gör dem väldigt olämpliga i fuktig väderlek eftersom ingen impregnering i världen biter på glapp mellan sulan och skon. Och inte blev det bättre av att en häst med hovar som skäggprydda middagstallrikar ställde sig på tårna för några veckor sen, så jag har äntligen skaffat ett par nya. Jag tycker inte om att shoppa skor, så jag undviker ofta sådant tills jag är så illa tvungen eftersom de jag har håller på att ramla sönder. Men nu är det gjort. Och jag har ny vinterjacka också som jag köpte förra vintern, naturligtvis även det för att den jag hade bokstavligen höll på att falla i bitar (jag har exakt samma inställning till att handla jackor som att handla skor). Jag stod ut med hålen ett bra tag, men när blixtlåset gick sönder så att jag inte kunde knäppa den när det var 15-20 grader kallt ute fick jag bita i det sura äpplet och skaffa en ny. Så nu har jag allt jag behöver i klädväg för en hård vinter.

Den nya jackan hänger dock fortfarande i förrådet eftersomdet inte är förrän nu den senaste veckan jag tycker att det blivit kallt nog att motivera vinterjacka. Så jag har gått i min väldigt trasiga gröna fältjobbar/vår/sommar/höstjacka med tjocka tröjor under. Men nu är det minusgrader och för kallt för den gröna trots både underställ, en stickad tröja och en fleecejacka under, så nu ska jag plocka fram vinterjackan ur förrådet. Och kanske måste jag sedan till våren ta farväl av min högt älskade gröna jacka, en följeslagare i vått och torrt (bokstavligen) sedan mer än tio år tillbaka, och införskaffa en ersättare. Hur jag nu ska kunna hitta en.

Kommentarer
Postat av: Per

Som det kan bli; häromdagen såg jag grannar som panikböt till dubbdäck på bilarna - men sedan dess har vi fått åtminstone 25 mm regn! Vi började vintermatningen ute med solrosfrön för ett par veckor sedan och nu är det full rulle vid mataren. Vinterkläderna hänger dock fortfarande kvar i garderoben här, men säkert hade det varit välbehövligt med lite förnyelse av de äldsta paltorna.

2010-10-23 @ 09:13:59
Postat av: Kajsa

Ja här ligger snön fortfarande, även omd et smält lite eftersom det varit soligt.

2010-10-23 @ 19:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0