Fältvecka på Österlen

Sådärja, tillbaka i 08-land igen efter en intensiv fältvecka på Österlen, och därefter direkt till doktorspromovering i stadshuset. Vilket var trevligt och högtidligt, även om det var lite surt att behöva lämna den fantastiska Österlennaturen och byta ut kängor och den numera väldigt trasiga fältjackan mot högklackat och långklänning. Bilder kommer kanske.


             Blå hallen och Gyllne salen i all ära, men jag föredrar allt det här...




Ekologikursen jag undervisade på var som sagt intensiv - upp sju, i fält större delen av dagen och sista studentredovisningen klar vid halv elva - så jag har inte fotograferat så mycket. Men lite bilder blev det.

Första dagen var tämligen eländig. Regnet öste ner precis hela dagen, och många av studenterna (de flesta utbytesstudenter) hade inte lämpliga kläder och skor. Inte ens jag klarade mig - mina kängor blev smått fuktiga trots att de var alldeles nysmorda, och jag gjorde ju ändå inget fältjobb själv. När vi sent på eftermiddagn kom till vandrarhemmet där vi skulle bo var många av studenterna väldigt kalla och trötta och det tog en stund innan de kom igång med att analysera sina data (studenterna gör små forskningsprojekt i smågrupper, ett nytt projekt varje dag och redovisning vav dagens projekt varje kväll). Men alla var ändå vid väldigt gott mod och väderleksrapporten lovade betydligt bättre väder resten av veckan. 

Kursen hade ovanligt många studenter, så många att vi fick dela upp oss på två vandrarhem. Min halva bodde på mysiga Skeppargården i Haväng (de andra bodde i Kivik), vilket var lite nostalgiskt eftersom vi bodde där även när jag gick kursen för ganska länge sen. Men då var vi inte fler studenter än att hela kursen fick plats där.





På vandrarhemmet fanns massor av nattsländor som kläckts ur Verkeån. En akvatisk subsidie minsann!





Eftersom kursen hade många utbytesstudenter (vi hade sådär tio olika nationaliteter bara i Havängsgruppen) blev det förstås en liten turistpromenad till Havängsdösen andra dagen, då vi exkurerade till Haväng (fast min grupp var ju redan på plats). I övrigt fick de hålla sig borta från Ravlundaområdet norr och nordväst om dösen eftersom militären hade övning på Ravlunda större delen av veckan, och vi tyckte det kunde vara bra om vi hade lika många studenter med oss hem som dit...men de flesta studenterna var ändå mest intresserade av att göra projekt med småkryp i Verkeån. Varav ett var ett försök med skräddare och olika vattentemperaturer. Av vilket studenterna, efter att ha tagit in skräddare i köket på vandrarhemmet, lärde sig att skräddare kan flyga...


Havängsdösen.




                         
                     En lockespindel på promenad över sanden.


Sandstarr, som skjuter skott från långa jordstammar så att plantorna typiskt växer i sådana här rader.





     Vackra Verkeån. Det enda som saknas är bröderna Dahl och Elvegris som kommer runt kröken...



Vädret var väldigt mycket bättre, om än lite blåsigt, och en stund då studenterna klarade sig bra på egen hand smet tre av oss fyra lärare iväg med målet att plocka svamp så att det räckte till hela kursen.


Andreas har siktet inställt på en fjällskivling (till vänster om Andreas).





              Tina med dagens skörd. I bakgrunden skymtar Andreas med ett par sista fynd.




Målet uppnått: 20 liter svamp, varav det mesta stolt fjällskivling (men även en del väldigt goda soppar). 





Andra dagen gick exkursionen till Gyllebosjön, där veckans enda spindelstudentprojekt ägde rum. Det handlade om taknätspindlar. Jag har dock inga bilder därifrån, så den här är tagen på min balkong. 


                         Allmän taknätspindel, Linyphia triangularis





Annars var det ganska blandade projekt denna dag. Dagens trend var dock att mäta saker, till den grad att alla kursens måttband, tumstockar, skjutmått med mera tog slut och studenterna tvingades gradera pinnar för att ha något att mäta med. Men det är förvisso bra att lära sig att vara kreativ vad gäller utrustning, det är vanligt i ekologisk vetenskap att man själv får förfärdiga det man behöver och lösa praktiska problem i fält med begränsade resurser.

Sista fältdagen (fredagen var det hemfärd och inget mer) var kursen på Stenshuvud och vädret var strålande. Jag åkte (mycket motvilligt) därifrån på eftermiddagen för att hinna med tåget från Lund till Stockholm på kvällen och vara hemma till promoveringen på fredagen, så jag hann tyvärr inte se resultaten av den dagens fältprojekt. Men jag ska absolut höra efter hur det har gått, för i synnerhet ett projekt med myror var väldigt intressant. Landlevande småkryp var annars temat för dagen - tre olika myrprojekt, två gräshoppsprojekt och ett tordyvelprojekt! 


                 Stenshuvud







Kommentarer
Postat av: Elle

Å jag instämmer -glitter och glamour är ingenting mot den vackra naturen! Vad med fjällskivlingar det verkar vara i år! Men själv har jag "bara" mumsat kantareller tyvärr. Verkeån är sagolik, jag funderar på att det varit trevligt att vandra där nästa sommar. Den är ju så fin!

2010-09-26 @ 12:07:28
Postat av: Kajsa

Ja, det är mycket fjkällskivling och mycket sopp. Vi hittade fjällskivling i massor - ut och leta i öppna marker. Bra svamp, för i och med att den växer i öppna marker och är så stor så syns den på lite håll.



Ja, leden längs Verkeån är verkligen jättefin! Och det finns mycket trevligt att titta på längs vägen - trilobitfossil i alunbrottet vid Andrarum, kvarnen, Verkesjön (fast det är väldigt dyigt och det finns hungriga blodiglar där om man badar) och fina hagmarker.



Men det är faktiskt helt fantastiskt där den här tiden på året också - och laxarna och/eller öringarna har så smått börjat vandra upp i ån vilket är rätt häftigt att se.

2010-09-26 @ 13:58:28
Postat av: Per

Låter som en innehållsrik och jättetrevlig kurs. Om jag minns rätt, så alldeles nere vid mynningen ut mot havet, korsas ån av en broförsedd gångstig. Där finns också en nära nog stillastående vattensamling ("nästan" en liten sjö) med många spännande djur i. Stämmer detta? Hoppas att bron gör ett stabilare intryck nu; än för några år sedan, då den verkade aningen skranglig.

2010-09-26 @ 17:15:30
Postat av: Kajsa

Stämmer, det finns en liten gångbro och ja, den är något skranglig. Inte så farligt dock tycker jag, men den har absolut inte rustats upp de senaste åren och ett parti lutar betänkligt åt den sidan som saknar räcke...



Och ja, det finns en lite större vattensamling precis innan mynningen, som dock inte är stillastående även om den kanske kan förefalla vara det - ån vidgar sig och det finns lite bakströmmar, men vattnet rör ändå på sig.



Vad gäller spännande djur så är Verkeåns fauna i stort spännande och artrik med en hel del sällsynta arter. Det mest spännande vi såg under kursen var ett nejonöga, som en grupp studenter fick upp när de håvade. Teoretiskt skulle nattsländan som finns på bild också kunna vara spännande, men jag vet inte eftersom den inte är artbestämd.

2010-09-26 @ 23:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0