Efterhandsbloggning 1 - föräldrarna i Ekenäs

Inte helt aktuellt kanske - det var flera veckor sedan nu som föräldrarna hälsade på här i Ekenäs. Närmare bestämt strax efter min senaste tur till Iniö. Men naturligtvis måste jag blogga om en så stor händelse som detta, så det kommer nu lite i efterhand. 

Föräldrarna hälsade alltså på här i nästan en vecka, och bröt i och med sin ankomst en mycket lång sammanhängande period med väldigt fint och varmt väder. Någon som är förvånad? Men inte ens de rådde helt på sommaren i Ekenäs - det blev ett par gråa och regniga dagar men större delen av tiden var det riktigt fint. Vi ägnade oss mest åt turism i Ekenäs med omgivning - föräldrarna har på egen hand besett Ekenäs och närbelägna Hangö, och vi har tillsammans besökt gamla bruksorten Fiskars (den värsta dagen vädermässigt), medeltidsmarknad och tornerspel vid Raseborgs slottsruin, och den närmaste av "mina" skärgårdsöar, Skåldö. Allt trevligt, trots regnet i Fiskars.

Föräldrarna borde själv blogga om sina upplevelser, men jag tror nog att det samlade intrycket var att Ekenäs är en fin liten stad men att den kulinariska nivån på restaurangerna här inte är överdrivet hög (fast tårtcafét i Fiskars var däremot väl värt ett besök) och att hotellstandarden inte heller är mycket att skryta med. Mamma uppskattade heller inte publikens placering under tornerspelet - i en skogsbacke där det fanns en del grodor och paddor...själv tyckte jag mest synd om grodorna och paddorna vars backe plötsligt invaderades av en stor skara människor. men det där var annars en väldigt solig och trevlig dag. Så småningom åkte jag tillsammans med föräldrarna ner till Skåne för min årliga gästundervisning på Lunds universitets fältfaunistikkurs. Mer om det i nästa inlägg.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0