Julkacklendern 3

Försöket utföll till belåtenhet, även om svaret på frågan inte var helt entydigt. Kackerlackorna var intresserade av både den söta honungen och den något mindre söta men c-vitaminrika sylten, men honungen var något populärare.

Det är kanske svårt att se på bilden, men kackerlackorna på den örlar naturligtvis inte bara omkring och råkar befinna sig vid maten - de är i full färd med att äta.
 



Och faktum är att det i lådan där kackerlackorna normalt bor ofta räcker att man öppnar locket för att de som råkar sitta framme öppet ska springa och gömma sig, så att jag kan öppna och fotografera dem i denna för dem nya miljö utan att de gömmer sig är i sig bevis för att det här var uppskattat.

Det viktigaste resultatet av försöket var dock att det bekräftade att kackerlackorna är ganska lätta djur att jobba med. Bilden ovan är tagen bara fem minuter efter att det första gänget släppts ut i "arenan" så åtminstone när något sött och gott är inblandat behöver de uppenbarligen inte acklimatiseras särskilt länge i den nya miljön. Ytterligare en anledning att börja med ett sånt här försök är att nu vet jag säkert att de gillar honung (och sylt) ifall jag i framtida försök behöver något jag kan använda som belöning.  

Kommentarer
Postat av: Per

Intressant!

Men befarar du inte, att "försökskaninerna" kan fastna (eller bli stelbenta) i klibbig mat av denhär typen? (Jag tänker på gamla tiders flugfångare.)

2011-12-12 @ 20:20:34
Postat av: Kajsa

Naturligtvis blir det kladdigt, men fastna i honung gör de inte. De verkade fullt kapabla att putsa bort kladdet från fötterna också efteråt.

2011-12-13 @ 10:32:52
Postat av: Kajsa

Kan dock avslöja att de smetade ut i synnerhet honungen rätt rejält över bottnen också...

2011-12-13 @ 14:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0