Julkacklendern 4 - idealt fria kackerlackor

Det förra försöket i julkacklendern utmynnade ju i en diskussion med Per om begreppet ideal free distribution, och därför tänkte jag att nästa försök med kackerlackorna skulle handla om just det.

Ideal free distribution är en teori inom ekologisk vetenskap som förutsäger hur individer som konkurrerar om en resurs kommer att fördela sig mellan födopatcher (dvs "platser" där resursen finns). Teorin förutsäger att varje individ kommer att välja patch utifrån vad den själv vinner mest på. För er som läste förra årets julkalender kan detta sägas vara en evolutionärt stabil strategi (ESS). 

Det finns vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda för att vi ska kunna säga något om ideal free distribution:

- Resursen vi undersöker måste vara fördelad mellan patcher, så att varje enskild patch har en individuell kvalitet som är möjlig för individen att bedöma. Patchens kvalitet påverkas även av individantalet i patchen (genom konkurrens). 

- Varje individ kan välja fritt mellan patcher, och valet är inte absolut, dvs den kan även byta patch om den inte gillar den där den befinner sig. Det är detta som menas med "free" i "ideal free distribution".

- Den enskilda individen är kompetent att bedöma patchernas kvalitet och fatta ett beslut utifrån den bedömningen. Det är detta som menas med "ideal" i "ideal free distribution".

Viktigt att tänka på är att vi när vi studerr ideal free distribution studerar grupper, inte individer. Utifrån hur fördelningen av individer mellan patcher ser ut kan man sedan säga något om individernas förmåga till beslutsfattande - om de fördelar sig mellan patcherna så som ideal free distribution-teorin förutsäger är de idealt fria, dvs kapabla att bedöma patchens kvalitet och fritt välja var de ska födosöka. Men vi följer inte enskilda individer och tittar på hur just de personligen väljer.

Ett klassiskt exempel på ideal free distribution är hur kunder fördelar sig mellan kassorna i snabbköpet, något som kan vara intressant att studera så här i juletid. Här kan vi betrakta kassorna som patcher, och tid som den resurs kunderna konkurrerar om. Man kan undersöka hur kunderna fördelar sig mellan kassorna, och om de fördelar sig enligt ideal free distribution-teorin. En idealt fri kund kan i det här fallet dels fritt välja vilken kö man ska ställa sig i, dels göra en bedömning av patchernas kvalitet och fatta ett beslut utifrån det, dvs jämföra hur lång tid det tar att ta sig fram till och genom kassan. Faktorer som kunden kan ta med i berökningen i det här fallet är hur lång kön till varje kassa är, hur mycket varor kunderna framför har i sina vagnar/korgar, och hur snabb kassörskan/kassören är. Man kan också tänka sig att man blandar in även mer avancerade faktorer som t.ex. åldersfördelning hos övriga kunder i kön, hur många kunder som har barn med sig osv. Precis som i naturen betyder det fria valet också att man kan ändra sitt beslut när som helst, i det här fallet t.ex. byta kö. Gå gärna i affären och titta på det här, det är ganska roligt och fördriver absolut tiden när man själv måste stå i kö.

Men jag ska göra det med kackerlackorna istället, och eftersom jag inte vet sedan tidigare om kackerlackorna faktiskt är idealt fria kommer jag att göra ett ganska enkelt försök. Försöksuppställningen ser ut så här:

Jag har en försöksarena bestånde av ett plastterrarium med en "patch" i var ände, och gömställen i form av tomma toarullar i mitten. Resursen i patcherna är mat, närmare bestämt apelsin. Kvalitetsskillnaden mellan patcherna består i det här fallet av en skillnad i resursmängd där resursen är ojämnt fördelad, 75%-25% mellan mina två patcher, som teoretiskt sedan skulle kunna påverkas av konkurrens också. "Försöksdjuren" är en grupp på 20 kackerlackor (dvs många nog för att konkurrens faktiskt ska kunna vara en faktor). 16 av kackerlackorna är honor, men jag har den här gången även inkluderat 4 hannar.

På bilden har försöket precis startat, dvs kackerlackorna yrar omkring och ingen har börjat fundera på mat än. Att det syns fler i närheten av patchen på högra sidan beror bara på att det är längst bort från mig och kameran.





När jag släppt kackerlackorna placerar jag terrariet i ett mörkt och ostärt utrymme och lämnar jag dem i fred i en halvtimme, sen räknar jag hur många som uppehåller sig i varje patch. En sak att tänka på är är att det är fördelningen av individer mellan patcherna som räknas, inte den totala mängden kackerlackor (dvs det är bara de individer som faktiskt sitter och äter apelsin som räknas med i fördelningen).


Nu borde jag sätta upp en hypotes här utifrån vad ideal free distribution-teorin säger om hur kackerlackorna ska fördela sig mellan patcherna om de nu är "idealt fria". Och det har jag förstås gjort, men jag tänker inte avslöja den än för att ni läsare också ska få spekulera lite. Så vad tror ni? Hur kommer kackerlackorna att fördela sig mellan patcherna? Hur många kommer jag att hitta i varje patch? Är kackerlackorna idealt fria?

Eller kommer försöket att misslyckas totalt, alla kackerlackorna sitter och trycker i en toarulle och apelsinerna lämnas orörda?


Kommentarer
Postat av: Per

Eftersom patchernas kvalitativa innehåll är lika i båda fallen - apelsinbitar (ur samma frukt?) - men kvantiteten skiljer, tror jag, att flest kackerlackor påträffas, där det är mest apelsin; säg 65/35-fördelning. Allt detta under förutsättning att 30 minuter är en avsevärt kortare tid - än tiden det normalt tar för en hungrig kackerlacka att äta sig "mätt" på just apelsin.



Kan för övrigt - beträffande kassaköer - berätta att sedan ICA-Tuna bytt till kassor med både höger- respektive vänster-orienterade varuband (från att ha haft enbart högerorienterade i "100 år"), känns det helt avigt för mig (irriterade jäkla tokigt!) att ibland behöva välja det "bakvända" bandet. Tror aldrig jag vänjer mig vid detta oskick; och föredrar definitivt ett "gammalt" band - även om kön där är längre.

2011-12-18 @ 21:39:24
Postat av: Kajsa

Du tror alltså på ett visst underutnyttjande av den patchen med mest mat och motsvarande överutnyttjande av den med minst. Ja, svaret kommer snart.



Ja se där, ännu en faktor att ta med i det idealt fria kassavalet. Själv bryr jag mig inte om vilket.

2011-12-19 @ 16:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0