Seminarium med Åbo Akademi

Forsknings- och utvecklingsinstitutet Aronia som jag jobbar på är ju ett samarbete mellan yrkeshögskolan Novia och Åbo Akademi. Men eftersom vi rent fysiskt befinner oss på Novia har vi lite mindre kontakt med ÅA än vad som egentligen skulle vara önskvärt. Så i går åkte vi till Åbo för ett endagsseminarium, där lite folk från Aronia och ÅA presenterade sin forskning och sedan avslutades det hela med gemensam middag.

Dagen inleddes med avfärd från Ekenäs med buss halv åtta. Busschauffören missförstod och trodde att det var fråga om en kurs eller annan grupp av främst studenter och inte seriösa forskare som skulle på vetenskapligt seminarium eftersom stämnignen var god och vår chef äntrade bussen med en låda öl och flera bag in box-viner...men det var ju till kvällens middag och inte bara till oss utan även ÅA...

I bussen pratade jag och en kollega om Hangö och Tvärminne (där jag inte varit än) och de roliga krypen som finns där. Det slutade med att vi beslutade oss för att försöka söka pengar för någon slags gemensamt projekt med miljö/naturvårdsvinkling som kommer att handla om något i stil med bl.a. marina subsidier kontra kvävenedfall och naturligtvis småkryp (i synnerhet spindlar). Vi bestämde oss därför för att även göra en utflykt till den tänkta fältlokalen för detta någon av dagarna före jul, trots att man ju knappast hittar några småkryp så här års. Få se vad det blir av det...

Dagen i Åbo blev i alla fall blev bra, det var intressant att få se hur det ser ut på Åbo Akademi och jag och några till fick guidad visning i deras akvarierum (jättefint, och med en anställd tekniker som skötte akvarier och allt sånt! Lyx. Hon som guidade oss jobbade med spigg.).

Annars tillbringade vi hela dagen med att lyssna på föredrag. Ämnen som avhandlades var allt från effekter av övergödning och försurning på alger och zooplankton i Östersjön, predatorbytesdynamik mellan torsk och smörbultar, fotokemiska processer och nedbrytning av kolföreningar i haven, huruvida ögonfläckar på bytesdjur kan lura storspiggar, hur storspiggars bytesval påverkas av turbiditet, ejdrars föräldraskap, boparasitism (fast det var tveksamt om det faktiskt var parasitism) hos en amerikansk knipart, samt information om ett projekt som syftar till att samla in, kartlägga och sammanställa geologisk och biologisk/ekologisk information om finska havsmilljöer och tillgängliggöra det datat för beslutsfattare och forskare.   

Det var trevligt, och föredragen var överlag bra och intressanta. Ingen i min forskargrupp höll något föredrag utan vi pratade bara mer informellt med folk. Själv pratade jag mer om mitt doktorandprojekt och spindlar än om min nuvarande forskning - måste ändra på det! Kanske när jag känner att jag faktiskt gör någon forskning, för just nu känns det mest som om jag förebereder forskning samt ägnar mig åt möten och annat sånt där runtomkringtjafs. Det är förvisso en del av forskningsprocessen, men jag känner ändå liksom inte att jag gör forskning på riktigt förrän jag faktiskt är därute och samlar in data. Men det kommer, och saker faller alltmer på plats. Men det känns som om jag behöver börja datainsamlandet för att allt verkligen ska falla på plats på riktigt.

Efter alla föredrag åt vi pizza i ett av kurslabben (tur att inte studenterna i Åbo vet att deras lärare inte bara ÄTER på labbet (allmänt förbjudet) utan även dricker alkohol på labbet om kvällen när de inte är där...), pratade mera forskning, och åkte till sist hem till Ekenäs dit vi anlände vid tiotiden på kvällen sådär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0