Utlandsflytt...

...gör att allt blir mycket krångligare än om jag hade flyttat inom landet, trots att jag faktiskt inte flyttar särskilt långt rent geografiskt - tvärs över Östersjön bara. Tänk att riktningen gör så stor skillnad i hur mycket krångel det blir, hade jag flyttat lika långt men rakt norrut eller söderut istället hade allt varit mycket enklare. På ett sätt gör det faktum att det ändå är såpass nära det hela ännu besvärligare, för det innebär att jag kan flytta på "riktigt" med i stort sett allt mitt pick och pack. Om jag flyttat längre (t.ex. till USA) hade jag inte kunnat ta med mig särskilt mycket, och blivit mer eller mindre tvungen att liksom göra en total omstart. Vilket det på ett sätt är skönt att slippa, men istället blir det massa avvägningar hela tiden om vad som kan tas med eller ska lämnas i Sverige, vad som måste ordnas innan och vad man kan vänta med, vilka olika avtal, medlemsskap, abonnemang och liknande som måste sägas upp och vilka man kan ha kvar. Och mycket måste göras i en speciell ordning, just nu är det t.ex. mycket som beror av att jag har en bostad i Finland och vilken typ av bostad. Och att leta lägenhet när många hemsidor och annonser är helt eller delvis bara på finska är inte det enklaste...jag har till exempel upptäckt att det ibland är så att det finns en svensk version av hemsidorna, med text på svenska, men ofta är fortfarande alla valbara menyer, klickbara knappar och liknande på finska! Varför översätter man inte dem också? Märkligt. Jag har i alla fall lärt mig att "hae" betyder "sök". 

Ojoj, det ovanstående lät ju väldigt negativt, och det menade jag inte alls. Det ska bli jätteroligt och jätteintressant, och det är främst det där med boendet som verkligen måste ordnas, är det väl fixat faller mycket annat också på plats. Och det är heller inte det att det är mycket att göra som är jobbigt, utan just att osäkerheten vad gäller bostad gör att jag inte kan ta tag i mycket av det. Nästa vecka ska jag i alla fall till Ekenäs på möte, och det ska bli jätteroligt att få komma dit, se stället och träffa folket!  

Och det verkar vara ordnat för djuren i alla fall. Jag har lyckats ta reda på att det inte ska vara några problem att ta med sig spindlarna till Finland, och jag har en adoptivfar på gång till fiskarna.

Kommentarer
Postat av: Per

Man inser ju, att det är mycket att dona med och fixa. Såg förresten på jordgloben att Ekenäs (Tammisaari) ligger nästan precis på samma breddgrad som Stockholm (och Grönlands sydspets!). Kanske är klimaten också jämförbara? Är det en helt finskspråkig region?

2011-02-27 @ 22:43:45
Postat av: Kajsa

Ja, samma breddgrad, och klimaten är nog ganska jämförbara. Men det är lite kallare i Ekenäs, vilket det ju också är om man åker från Stockholm längre ut i skärgården. Och troligen är det lite fuktigare klimat också. Får väl jämföra när jag ska dit den åttonde...



Det är tydligen svenskbygder, med mest svenskspråkiga. Skönt.

2011-02-27 @ 22:54:22
Postat av: Atte

Jag har ordnat en google-grej till Lgrens dator som du borde skaffa, den lägger sig i ovankant på alla utlänska siter och frågar "vill du att jag ska översätta" så trycker man på knappen "ja" och då äversätter den allt på hela sidan, oavsett språk. Kolla upp det, så får du ett bekymmer mindre kanske!

2011-02-28 @ 16:25:45
Postat av: Kajsa

Ja det låter ju som en bra grej!

2011-03-01 @ 16:44:17
Postat av: Kajsa

Hm, av någon outgrundlig anledning översätts inte vissa sidor. Och ibland tror den att finska är franska och då får den förstås svårt att översätta. Skumt. Uppemnbarligen har till och med översättningsprogrammen problem med finska...vad har jag gett mig in på som flyttar dit egentligen?!

2011-03-03 @ 14:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0