Jul i Bläntarp

Ojoj vad länge sen det var som jag bloggade ordentligt! Jag har ju lagt bloggkrutet på julkalendern under hela december fram till julafton, och sen har jag liksom haft jullov från bloggandet fram till nu. Även det behövs ibland. Men en blogg mår ju inte bra av att ligga i träda, så nu är det dags igen. Den främsta anledningen till blogguppehållet är dock bristen på tid - för det är mycket man vill hinna med och många man vil hinna träffa när man är nere i Skåneland en lite längre period utan att jobba, och jag har ju ändå långt ifrån hunnit med allt jag velat göra. Men det jag hunnit med är jag mycket nöjd med. 

Efter att ha anlänt till Skåne med ett bara en timme försenat X2000 (det är ju ingenting!) inleddes julen som sig bör med det traditionsenliga lilla julaftonsfirandet i Blentarp, som i år firades hos föräldrarna. Men innan dess måste förstås det mesta av julstöket klaras av, såsom pepparkaks- och lussekattsbak, granklädning, julpyntande, julmatlagning, klappinslagning och julrimmande med mera. 


Julgran anno 2010




Donnan i sedvanlig julstass.




I år var vi smått oroliga för att den enda mer långväga gästen, Petra, skulle kunna ta sig till julfirandet eftersom julen var ovanligt vit och det blåste ordentligt - med följden att stora delar av dagen ägnades åt avlyssning av radiorapporter som rapporterade obefintlig framkomst på Österlen med annat än bandvagn...Men Petra bor ju som tur är inte på Österlen, så hon kom fram (däremot kom hon inte riktigt hela vägen hem igen, men det avskräckte henne som tur var inte från att komma tillbaka även på julafton). Och på tal om trafikproblem har en stor del av julen också ägnats åt att följa turerna runt Elin och Lars resa till tropikerna - de verkar ha lite otur med den naturen i norr så fort de åker söderut, är det inte vulkanutbrott så är det snökaos. Till sist kom de fram, vilket är mer än man kan säga om deras bagage...  


Mycket snö, även i Skåne!

 


När väl gästerna var på plats firades lilla julafton som traditionen bjuder, bortsett från att vi hoppade över dansandet kring granen till Bosse Larsson och Bröderna Lindkvist (vad är detta? Det får väl ändå inte bli en vana?) eftersom vi var så få i år. Pepparkakorna och julskinkan prövades dock som vanligt och befanns goda som vanligt (inklusive Petras gluten- och laktosfria kakor, fast tyvärr visade det sig att inte var riktigt tillräckligt glutenfria ändå...), liksom årets julsnaps kryddad med älggräs, och gamleken innehöll som vanligt många fina klappar - bland annat blev jag lycklig ägare till badankan Harry med inbyggd blinkande belysning.


Mamma och Björn lägger upp strategin inför gamleken.




Och så även syster och bror Mellbrand, mycket elegant dresscodade.

 


Syskonsämjan varade förstås inte så länge när väl gamandet kom igång..."nä du bror, den där tar JAG!"




Gamarna Petra och Eva visar upp sina fynd. Notera att den svarta klappen Eva har gömd bakom koppen och glaset på bilden ovan nu hamnat hos Petra, i sann gamanda.




Ett av Petras fynd blev en traktorformad pepparkaksform - lämplig för tillverkande av bakverk som tack till den traktorförsedda grannen i Önnerup, som på julafton fick dra upp hennes bil från åkern...




Eva beundrar den blinkande badankan Harry (tyvärr syns inte blinkandet på bild).




Julaftonsfirandet avlöpte enligt tradition med julbord och klappöppnande, och var som vanligt trevligt. Och fina klappar var det också, tack alla! 


Julfin mamma.


  

Efter jul togs det lugnt i Blentarp några dagar, tills en biologkollega som är entomolog ringde och berättade att hon skulle prata om småkryp i radio nästa dag och gärna ville ha hjälp av en arachnolog, och eftersom jag var nere i Skåne kunde jag kanske...? Så därför blev det ett mycket hastigt och oförberett inhopp i radio, vilket jag ju redan bloggat om. 

Mellandagarna avslutades med en väldigt social och trevlig dag i Malmö. Först träffade jag "de fyras gäng" från biologutbildningen för den sedvanliga julfikan - en av de fyra saknades visserligen på fikat med anledning av nyanländ bebis, men vi andra hälsade på henne och bebisen efter fikandet (jättegott Erika!) och bebisen var verkligen jättesöt! På grund av det hastigt improviserade besöket blev jag dock alldeles för sen till Brandkåren, där jag lovat möta Petra på eftermiddagen för att fotografera brandkårens orkestermedlemmar, med följden att den enda som blev fotograferad var Petra. Efter lite blåsmusik- och tattoosnack samt engelsk korrekturläsning på Brandkåren åkte Petra och jag först och åt indisk middag, och sedan till kusinerna Mellbrand för en kusinlig spelkväll som var mycket trevlig. Jag insåg också att jag inte varit i huset på Viderupsgatan sen farmors begravning som var över fem år sen...skandal! Hoppas verkligen att det inte dröjer lika länge till nästa gång!

Dan efter firades nyår, även det i Blentarp med föräldrar och syster, och även nyår blev en spelkväll. Vi började med att testa ett nytt ordförklaringsspel som snart dömdes ut och byttes ut mot ett frågespel, där frågorna snart befanns vara för dåliga och för gamla. Varpå vi lånade frågekorten från trivial pursuit och fortsatte med en kombination av spelplanen och reglerna från det första frågespelet och frågor från TP...

"Näää, vad är det här för dåliga frågor?"

  


Gott nytt år!




Senaste åren har jag och föräldrarna i mellandagarna gjort en havsörnsexkursion till Sövdesjön, som är ett utmärkt ställe att se havsörn om vintern. Tyvärr blev det inte av i år på grund av det tråkiga gråtrista och blåsiga vädret de få dagar föräldrarna var lediga. Men efter nyår tittade solen äntligen fram och det blev riktigt fint, klart vinterväder, men då var det så dags och vi nöjde oss med en promenad runt Blentarp för att bland annat beskåda Annelies och Mattias hus som är under konstruktion. Vi fick därmed inte heller se någon gladflock på flera hundra fåglar som förra året i Snogeholm, men en glada här och där fanns det som vanligt i byn i alla fall. Jag gillar att vakna till glad(a)rop om mornarna (det gillar dock inte nymfparakiterna)! 




Jag nöjde mig förstås inte med en promenad i byn - en skogpromenad måste man ju ha också, även om det var lite svårframkomligt på sina ställen på småstigarna (nä, den nedan är ingen småstig, men den blir längre fram)...men fint!

 


Det var hela julrapporten, nu är jag nog ikapp...Idag åkte jag hem till Flemingsberg, tåget var bara sådär 40 minuter försenat vilket ju är imponerande i sammanhanget. Väl hemma har jag konstaterat att alla djur mår bra och alla krukväxter har överlevt, utom ingefäran vilket stör mig lite - jag var ganska nöjd med att ha fått upp en sådan planta och den var inte ens en av de växter jag trodde kunde riskera att stryka med under min bortavaro. Så det blir till att plantera en ny, men det tog en hisklig tid innan ett skott kom upp förra gången och då var det ändå på sommaren när det var ljust och varmt.

Sen har Ingalill av någon outgrundlig anledning (mycket som mina fågelspindlar har för sig är mer eller mindre outgrundligt) lyckats gräva upp en av växterna hon har i terrariet, en Kalanchoe (påminner lite om en aloe fast med mycket hårdare blad som är mörkgröna med ljusa, upphöjda prickar), och vända den upp och ner. Så när jag kom hem stod den med bladspetsarna i jorden och roten i luften. Märkligt. 


Nu ska jag avsluta detta väldigt långa inlägg med årets första hitta djuret (och vi går ut med en enkel variant) - varsågoda, hitta djuret!


Kommentarer
Postat av: mamma

Minsann är det inte en hackspett som sitter där på stammen?

2011-01-04 @ 20:30:17
Postat av: Kajsa

Jo minsann är det det!

2011-01-05 @ 13:42:30
Postat av: Per

Verkar ha varit en sedvanligt fin jul i Blentarp! Såg också att det var en hackspett - kanske rent av en större hackspett? Vi åkte en skidtur idag ute i Kungsmarken och såg ganska många sidensvansar. En annan observation är annars, att vi nästan inte sett - med väldigt få undantag - några pilfinkar alls i vinter. De brukar annars om åren så här dags besöka vår matare i väldigt stora antal.

2011-01-05 @ 18:43:15
Postat av: Kajsa

Jovisst är det en större hackspett, Per!



Föräldrarna hade några pilfinkar hos sig, men med många småfåglar är det så på vintern att de drar omkring i stora flockar som inte alltid är helt stationära - så ibland kan man ha väldigt många, ibland inga alls. Men annars var föräldrarnas fågelutbud vid fågelbordet ganska klent denna jul (men det kan säkert ha berott på att det var så blåsigt och dåligt väder en stor del av julen, då ger sig många fåglar inte gärna ut) - blåmes, talgoxe, rödhake, bofink, pilfink, koltrast, gulsparv och jag tror att jag såg en grönfink också. Och så glador, kråkor och råkor, men de var inte vid fågelbordet.

2011-01-05 @ 20:33:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0