Iniö

I början av förra veckan var Kaj och jag på Iniö. Eller rättare sagt på öarna Keistiö, Iniölandet och Jumo (Iniö är hela kommunen). Iniö ligger i Åbohavets skärgård, och det är jättefint där. Vi började med att hälsa på fotografen Janne på Keistiö, dit man kommer via tre vägfärjor (fastlandet-Jumo, Jumo-Iniölandet, Iniölandet-Keistiö).

Hemma hos Janne och hans fru serverades vi en fantastisk egenodlad salladslunch i den jättefina trädgården. Och vi fick också njuta av massvis av fjärilar, humlor och andra insekter som trivdes i den väldigt blomrika trädgården, en harpalt och överflygande havsörn till lunchen. 

Janne hade ett rejält tilltaget och väldigt vackert trädgårdsland.




Efter lunchen besökte vi och pratade en stund med handlaren och ägaren till gästhamnen på Keistiö, sedan åkte vi en tur runt ön. Därefter var det dags för dagens fjärde och femte vägfärjetur för att komma tillbaka Jumo där vi skulle träffa lite Jumobor och bo över natten. 

Kaj pratar med Janne medan vi väntar på färjan (jag letar kryp i diket...). Jag vet inte om vad Kaj , men det ser känslosamt ut. Deklamerar han månne skärgårdsromantiska visor av Taube?




Två färjeturer senare åt vi en trevlig middag på skärgårdsfisk, nypotatis och skärgårdsbröd hos Satu och Tapani på Bergshagens ekologiska/miljövänliga bed and breakfast på Jumo (där vi också bodde över natten). Sen åkte Janne hem, och Kaj och jag pratade lite green islands-projekt med Satu, Tapani och Tapanis föräldrar. 

Gurkspindel på Bergshagen. Det är sällan man ser de här med ett "riktigt" hjulnät, de brukar göra ett litet hopknycklat nät inuti ett löv i en buske eller ett träd. Men den här har byggt ett rejält hjulnät helt öppet i en kamomill på Bergshagens gårdsplan...

 


Jag gick ner till hamnen senare på kvällen och fältjobbade lite (= letade spindlar och spindelnät). Det var en helt fantastisk kväll med en en helt fantastisk solnedgång.







I hamnen finns också Jumos imponerande midsommarstång.

 


Jag hittade några väldigt röda korsspindlar.
 


Och så fanns det några Larinioides cornutus...
 



...vad jag tror är en Larinioides patagiatus...




...och sträckspindlar (Tetragnatha) förstås.



Marina subsidier: En Tetragnatha förpackar en fjädermygga.




Det är mycket spindelungar ute den här tiden på året, och även om det finns många vackra spindlar så blir det nog inte gulligare än små små zebraspindelungar. Bilderna är tyvärr dåliga, för de här är verkligen pyttesmå.  





Tills sist kom det lite regn, vilket behövdes eftersom det varit varmt och torrt väldigt länge. Men bara ett fint sommarregn, och trots att det började närma sig midnatt gick det att vara ute i bara shorts och t-shirt utan att frysa. Även om jag förvisso kunde haft mer på mig av en annan anledning, nämligen myggen...Till sist tilltog dock regnet lite och det blev för mörkt att mäta spindelnät, så jag gick tillbaka till Bergshagen (varpå regnet följaktligen upphörde).


Nästa dags arbete bestod främst i att besöka Iniös postkontor och ordna med utskicket av projektets miljöenkäter. det ordnade vi på förmiddagen, sen åkte vi en tur runt Iniölandet innan vi gav oss hemåt. 



Idylliska Söderby



Under Iniöturen har åkte vi vägfärja totalt åtta gånger på två dar. Första dan blev det fem färjeturer. Spindlarna trivs förstås på färjorna också, och på stora färjan från fastlandet till Jumo räknade jag snabbt till minst fem arter hjulnätspindlar.




Brospindlar trivs inte bara på broar utan på alla möjliga mänskliga konstruktioner nära vatten. Inklusive färjor.




Kaj tycker att jag är en märklig typ att ha med sig eftersom jag glatt tillbringar väntetiderna vid färjelägena med att rota efter och fotografera spindlar och andra småkryp i dikena (dikena här är väldigt fina nu, med massor av blommor. Tyvärr har man ingen vidare koll här på hur man borde sköta artrika diken utan slår dem ofta för tidigt).

En rödhuvad fluga.



En vacker geting.




Här bor en Larinioides cornutus, som hittat en ovanligt fin boplats i en rallarros (som blommar överallt här nu).




 

På väg tillbaka gjorde vi en turistavstickare för att jag skulle få se Åbo och Kaj skulle få köpa tidningar. Åbo centrum var väl inte så alldeles roligt eller intressant, även om stråket längs ån var fint. Och det är trevligt att besöka akademiska bokhandeln i Finland, de har jättefina småkrypsböcker! Tyvärr är de finaste bara på finska och tur är väl kanske det, för annars hade jag blivit fattig. Men den där skinnbaggeboken, och trollsländeboken med de fantastiska bilderna, är nästan värda sitt pris även om man inte förstår ett ord. Det är det tråkiga med finska, på nästan vilket västeuropeiskt språk som helst hade man nog hyfsat kunnat klara av att åtminstone delvis använda en bestämningsbok, men på finska...nej.  

Men om jag nån gång ser en så fin bok om spindlar på finska kommer jag nog att köpa den oavsett.

Och som avslutning på bildkavalkaden en liten bildgåta: Vad är det här och vem är den skyldige?


Kommentarer
Postat av: Per

Bildgåtan har jag ingen idé om, men vilka fantastiska naturbilder från Finnland! Här hemma började ju fältfaunistikkursen igår (18/7). Det kom ett utskick via StiL-mail om att kursen inte var fulltecknad, så ett tag funderade jag på att anmäla mig. Såg förresten Lars P handlandes "brädor" på P&G igår, så han var i vart fall inte med på kursen första dagen :)

2011-07-19 @ 08:56:51
Postat av: Kajsa

Nä, de är bara sju studenter på kursen (jag var ute med dem och letade spindlar igår), så det hade absolut funnits plats för dig ;)

2011-07-21 @ 11:55:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0