Rödklöversafari 1 - rosa blommor

Bakom huset, uppför branten med tallskog, finns en öppen glänta som jag redan när jag flyttade hit tänkte mig att den kunde bli ett trevligt ställe på sommaren ur småkrypssynpunkt. Öppet, soligt, vindskyddat av skogen från alla håll och med hög örtvegetation. Så igår gjorde jag en liten fotosafari där. Gläntan var trevlig, precis som jag tänkte mig i april när det fortfarande var snö här, nu är den nästan täckt av rödklöver vilket naturligtvis förde tankarna till mormor. Hon hade älskat den här gläntan (även om hon fått snuva av den).

Tänkte att det skulle bli lite blombilder nu först, det är ju inte så ofta (naturligtvis var jag främst ute efter kryp, men de får ett eget inlägg). Det här är precis efter ett rejält regnväder så allt är blött. Och det var jag också när jag kom hem igen, även om det inte regnade när jag var ute - men vegetationen är ganska hög här (här finns en del vass t.ex.), så jag hade behövt vadarstövlar för att inte bli dyblöt.

Blöt rödklöver.




Alsikeklöver




Det är jättemycket fingerborgsblomma här i Ekenäs, i flera färgvarianter. Har faktiskt aldrig sett så mycket vild fingerborgsblomma (dvs vild i betydelsen att den inte växer i trädgårdar, men de har ju säkert spridit sig därifrån) som här i Ekenäs, de är överallt.








Ros




Vassen blommar också nu.




Så, nu får det minsann vara nog med blommor! I nästa inlägg blir det kryp. Och förvisso blommor också eftersom krypen ofta sitter på blommor...

Och bara så att ni vet - nej det var inte mörkt ute. Men vädret var så grått att alla bilder tagna utan blixt blev jättetråkiga.

Kommentarer
Postat av: Elle

Vilka otroligt vackra bilder! Tänker alltid på mormor när jag ser rödklöver. "KLÖÖÖVERBLOMMER!" :)

2011-07-06 @ 14:33:25
Postat av: Kajsa

Jag med! Och hon hade älskat den här gläntan, alldeles fullt med rödklöver.

2011-07-06 @ 14:44:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0