Att angöra en brygga...

...vet de åttbenta hur man gör. Båtbryggan inte långt hemifrån är ett populärt ställe för spindlarna, och undra på det - fjädermyggen svärmar i stora mängder här. Det sitter nät längs hela bryggan, mycket prydligt ett på var sida om varje båt. De flesta spindlarna är förstås Larinioides cornutus och Tetragnatha extensa

Mycket mat i näten blir det på bryggan. Larinioides cornutus.




"Jag vet var spindlarna spänna i vassen nät över vattnet" skrev Dan Andersson. Det är faktiskt inte särsilt imponerande - det är ganska lätt att veta bara man är ute sent nog om kvällen. Här en Tetragnatha extensa.




Det är för övrigt inte bara spindlarna som uppskattar de stora mängderna fjädermygg - det är massor av fisk runt bryggan som hoppar efter myggorna i skymningen så att det plaskar överallt. Och jag tycker också att båtbryggan är ett trevligt ställe ljusa sommarkvällar. Alla de här bilderna är för övrigt tagna vid halvtolvtiden på kvällen.




 


Har för mig att jag tidigare här på bloggen utlovade en bild på gröna fjädermygg. Det tog lite tid för mig att lyckas åstadkomma en sådan och inte ens när jag fick assistans av en skuggspindel med ett för fotografering välplacerat nät fick jag en skarp bild - det är mörkt och myggan är pytteliten - men här är en i alla fall. Och kolla färgerna på vingarna! Jag har ju sagt att jag ska försöka ta fler bilder på tvåvingar mot mörk bakgrund, men jag tenderar att glömma bort det så den här bilden är liksom två flugor (myggor?) i en smäll. Både en grön fjädermygga och dessutom fotograferad mot mörk bakgrund. Och jag tycker nog att det ger en helt ny dimension till en djurgrupp som man annars oftast föreställer sig som tråkigt gråbrun!  




Och här är skuggspindeln som fångade den, den här gör dessutom skäl för sitt namn.




Kommentarer
Postat av: Per

Väldigt fina bilder!

Beträffande fjädermyggan mot mörk bakgrund - räckte det med det sena/svaga kvällsljuset, eller gick blixten in?

Antar förresten att den stora ansamlingen av myggor vid bryggan beror på bryggans (av trä?) värmeutstrålning (från den magasinerade energin)?

2011-06-06 @ 23:09:02
Postat av: Kajsa

Nej, kvällsljuset var lite jobbigt...det räckte inte riktigt för macron, och samtidigt blev det lätt för mycket ljus med blixt, så det krävdes en del knappande på inställningarna.



Nej, ingen värmestrålning inblandad - myggansamlingen vid bryggan beror enbart på att bryggan sticker ut i vattnet där myggorna kläcks. Det var stora svärmar även längre ut i vattnet i vattnet, men där kan ju inte spindlarna göra några nät så de får utnyttja bryggan och vassen.

2011-06-07 @ 08:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0