Finska företeelser - tjära

Vaddå säger ni nu - tjära, är det något speciellt finskt?

Jo, åtminstone när man har den i glassdisken och på godishyllan skulle jag vilja påstå...

När jag en dag handlade schampo i närbutiken konstaterade jag att de hade flera märken tjärschampo. Detta var lite märkligt, men jag har även i Sverige sett tjära i schampo - ska tydligen vara bra mot mjäll? Men då har det varit sådär lite nästan medicinskt, och jag har aldrig sett det på t.ex. konsum eller hemköp. Och flera olika sorter! Fanns naturligtvis även balsam.

Lite märkligt. Har finnar mycket mjäll, eller bara en stark förkärlek för tjärdoft? (basturelaterat?)

Efter det har jag hittat flera andra produkter som innehåller tjära, och lutar nu åt det senare. Särskilt sedan jag hittade halspastillerna (flera sorter) och glassen (!) med tjärsmak i affären. Jag har inte provat och känner ingen särskild lust att göra det, men är samtidigt smått nyfiken. Kanske jag provar glassen nån gång om jag hittar smaken i ett kulglasstånd, så jag slipper köpa ett helt paket. 

http://www.pingviini.fi/se/produkter/losglass/wanhan_ajan_tjara

 

Kommentarer
Postat av: Bildpunkt

Terva Leijona är ju bästa godiset ^^

Har typ 10 förpackningar hemma så det inte ska ta slut :P

2011-05-12 @ 15:28:37
Postat av: Per

Tjära i godis låter värre än djungelvrål i mina öron. Jag skulle nog vara nyfiken på smaken, men troligen inte gilla den?

2011-05-13 @ 11:31:45
Postat av: Johanna

Tjära i håret? Låter helkonstigt, säker på de?



Kram J.

2011-05-13 @ 12:42:38
URL: http://rosvallare.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Bildpunkt och Per: Jag kan faktiskt tänka mig att tjärgodis är gott. Har inte provat än men ska absolut göra det - får köpa mig en ask Terva Leiona på prov. Glassen är jag mer tveksam till.



Johanna: Tjära i håret - ja absolut. Tydligen inte konstigt alls i Finland. Men det är ju inte fråga om tjära rakt upp och ner, det hade nog blivit väldigt kletigt och jobbigt...men tjära i dem är det.

2011-05-14 @ 13:08:34
Postat av: Bildpunkt

Det tycker jag ^^

Alla tycker inte om det men jag tror det låter konstigare än vad det är :P



Glass har jag aldrig testat men skulle göra det om jag såg det nånstans, håller helt med om att det låter lite udda. Men lakritsglass är gott så varför inte :)

2011-05-16 @ 15:27:27
Postat av: Kajsa

Nu har jag testat tjärgodiset. Det var godare än jag trodde det skulle vara, men inte så gott som jag velat att det skulle vara...och tyvärr var den smakkomponent i det som jag tyckte mindre om just tjäran, så jag kommer nog att undvika det i fortsättningen.

2011-05-17 @ 12:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0