Valborg/första maj i Ekenäs

Det är intressant att undersöka skillnaderna mellan Sverige och Finland vad gäller sådana här företeelser som finns i båda länderna. Valborg i Finland är bara och enbart ett tillfälle att ha fest - inga valborgsmässobål, allsång, körsång, eller liknande. Och i Ekenäs festas det inte så vilt direkt, så valborgskvällen var väldigt lugn.

Jag är ju van att spela på Valborg, och det känns konstigt att inte göra det. I brist på valborgsbål tog jag en cykeltur ner för att reka den närmaste badplatsen (för tidigt än, men bara att veta var man ska bege sig när vattentemperaturen går över fem grader). Den verkade trevlig, det kan nog bli några dopp där i sommar...(bild kommer).

Det typiska vårtraditioner vi i Sverige förknippar med valborgsaftonen - dvs elda bål, sjunga vårsånger som "Vintern rasar" (eller lyssna på körer/orkestrar som spelar dem) med mera, eventuellt iförd studentmössa - infaller i Finland istället på första maj. Dock utan bål. Vid lunchtid samlades Ekenäs befolkning, till stor del iförda studentmössor, i parken i centrum där Ekenäs manskör framförde vårsånger. Jag tog mig dit, i normala fall är jag inte särskilt förtjust i sådana evenemang men som ny i stan känns det bra att inventera kulturen på orten. Det var en fin solig dag också, så en cykeltur till parken passade bra. Det var smått underligt och ganska roligt att höra de klassiska vintern rasat ut, sköna maj m.m. på finlandssvenska...

I parken sprang jag på en annan svensk postdoc vid Aronia och hans flickvän (också biolog och forskare) som var på besök från Uppsala. Efter det anslöt sig ytterligare forskare från Aronia och Novia (varav en biolog, som jag känner från Lund!), så till sist var vi en liten grupp på sju ekologer med tre barn...Marianne hade varit förutseende och tagit med hembakta munkar och mjöd så att det räckte till alla, så nu har jag även provat på den finska specialiteten mjöd (eget inlägg kommer om detta). Sen gick vi hem till Purba och Johan och fikade, de bodde i ett av de fina trähusen i gamla stan, precis nere vid havet. En dag med mycket fika blev det...och en oväntat trevlig första maj.


Kommentarer
Postat av: Elle

Det låter som en helt fantastisk dag!

2011-05-03 @ 13:06:11
Postat av: Kajsa

Det var en trevlig dag, trots snöflingor.

2011-05-03 @ 13:46:51
Postat av: Per

För första gången på många år var vi inte utanför AF och kollade på Bleckhornen och Baletten på 1:a maj. I stället satte vi oss i solskenet och plaskade fötterna i Prästens badkar. Där kom minsann inget vatten uppifrån, som det gjorde i Lund!

2011-05-05 @ 08:19:23
Postat av: Kajsa

Plaska i prästens badkar låter som en mycket trevlig förstamaj-aktivitet tycker jag! Särskilt utan vatten uppifrån.

2011-05-05 @ 09:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0