Detbliringenadventskalenderiårtyvärr!

Ja alltså, denna blogg brukar ju ha en adventskalender under december månad. Eller brukar och brukar, men den har haft det i tre år nu åtminstone. Med varierande teman - allt från handarbete till vetenskapliga teorier. Men jag måste tyvärr meddela att i år blir det inget av med det, inte som det ser ut just nu i alla fall. Anledningen är det jobb det innebär att producera ett blogginlägg på ett visst ganska strikt tema varje dag i kombination med det faktum att min dator fortfarande befinner sig annorstädes för att botas från sitt sammanbrott för några veckor sen.

Så för tillfället bloggar jag från min jobbdator, men mycket är helt enkelt lite besvärligare att göra på den än min egen. Inte för att den är besvörligare att använda men av dels noviasdatorsystemstekniska skäl, dels för att jag saknar t.ex. min egen dators bank av bilder, länkar och diverse information och det är förstås mer jobb att liksom göra allt från scratch. Det är också så att jag normalt liksom har förberett adventskalendern lite redan före advent - jag har som regel planerat de flesta inläggen i förväg och i vissa fall även skrivit dem, för i den allmänt upptagna decembermånaden är det helt enkelt väldigt svårt att hinna blogga på samma tema varje dag och ibland hinner man inte blogga alls (och då är det bra att ha några färdiga inlägg som bara behöver publiceras). Det där förarbetet har jag inte gjort i år eftersom jag kom av mig lite när datorn bröt ihop och jag har nu varit utan den i snart en månad. Och allt det här i kombination med att den idé jag hade inför årets kalender kräver en del jobb även utöver själva bloggandet gör att det känns alltför svårt att åstadkomma en bra adventskalender i år.

Men bli nu inte alltför besvikna! Viss kompensation kan komma att ges. För det finns som sagt en adventskalenderidé, även om planerna liksom kom av sig när datorn lade av. Men idén kräver som sagt en del arbete utöver själva bloggandet, och jag kommer aldrig att lyckas få ihop 24 inlägg om jag måste göra jobbet efterhand. Det var faktiskt lite tveksamt om det skulle lyckas i vilket fall eftersom mina pilotförsök på området visat att det jag tänkt mig är lättare sagt än gjort. Men idén var god måste jag säga så det kan hända att det som kompensation blir några inlägg på det temat här i den vanliga bloggen istället då och då under december, som en sorts tröstadventskalender? Kanske en lucka per vecka istället för per dag, eller kanske något mer, vad sägs om det?  

Vi kan ju i så fall börja med frågan: Vad tror ni att adventskalendern var tänkt att handla om i år? 

För jämförelse så har tidigare adventskalendrar varit:

2008: En frågesport om spindlar med en fråga varje dag.
2009: En virkning med ett nytt varv varje dag, vilket för den flitige resulterade i en grytlapp lagom till julafton. 
2010: En faktaserie om ekologiska vetenskapliga teorier med intressanta namn.


Och om någon undrar hur det går med struldatorn så är den fortfarande hos trumpetarkollegan Erik för behandling, men han rapporterade senast i går att det går framåt om än långsamt. Så en tid till är jag nog hänvisad till jobbdatorn men det finns hopp om att få tillbaka min egen så småningom i användbart skick.

Kommentarer
Postat av: Per

Väntar med spänning - men avstår från att ha någon gissning beträffande ditt kalenderämnesval.

Finsk tidsuppfattning har du ju tidigare bloggat om, så antagligen är du av med din dator ett bra tag ytterligare - tyvärr :). Hoppas såklart jag har fel.

2011-11-30 @ 10:14:23
Postat av: Kajsa

Det har du troligen inte...

2011-11-30 @ 14:25:21
Postat av: Per

Idag har det varit premiär på LTH's julkalender; http://www2.lth.se/julkalender/2011/

rätt kul att kolla på ibland.

2011-12-01 @ 05:43:15
Postat av: Kajsa

Ja, lagom smårolig.

2011-12-01 @ 11:48:02
Postat av: Kajsa

Att jag lär vara av med datorn ett tag till beror inte i det här fallet så mycket på ekenäsk tidsuppfattning som på att det är min datakunnige teknologbekant Erik som fixar den åt mig (dvs på sin fritid) och nu senast har översvämningarna i Thailand ställt till det lite. Tydligen har de gjort det besvärligt att få tag i den utrustning som behövdes, fr.a. en hårddisk av rätt typ (de gör tydligen mycket hårddiskar där, översvämningarna stoppade produktionen och leveranserna, de stora datorföretagen hamstrar allt de kommer över och det blir svårt för företag som säljer enskilda datorkomponenter att få tag i varor). Så nu har Erik fått byta hårddiskalternativ och försäljare, och allt sånt gör ju att det tar längre tid. Två steg fram, ett tillbaka...

2011-12-01 @ 11:58:24
Postat av: Per

Ajaj - en kraschad hårddisk är inte att leka med. Oftast är det "bara" indexspåret som är oläsbart och då går ju övriga data att kopiera över (med specialprogram) till nya disken.

2011-12-03 @ 04:02:28
Postat av: Kajsa

Ja, det är dylik kopiering och sånt han hållt på med nu, den hjälpsamme Erik. Och förhoppnignsvis har han fått tag i en ny hårddisk i dag och fått installerat windows på den till i morgon, för sen skulle han på scoutläger...jag ropar dock inte hej förrän jag vet att datorn är över bäcken. Eller rättare sagt här hemma hos mig med fungerande hårddisk och windows,så kan Erik gå och klafsa i riktiga bäckar istället.

2011-12-03 @ 21:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0