Datoreländeselände!

Min dator därhemma, en trotjänare som hängt med ett tag med trots en del skavanker (lite som en datormotsvarighet till volvo 740:n i förrförra inlägget - det skramlar och gnisslar lite och vissa saker fungerar inte, men den går i alla fall) har nu gått i total strejk. Jag har ingen aning om vad felet är, men tills det är åtgärdat lär det bli lite bloggat.

Datoreländet vägrar starta - efter att windowsloggan kommit upp syns ett märkligt mönster av små korta vita streck ordnade i ett rutmönster, efter det blir skärmen mörk (inte svart) och det låter mycket så uppenbarligen jobbar datorn med något, men inget händer på skärmen. Om jag låter den hållas kommer den så småningom, efter lång lång tid, att stängas av och därpå omedelbart göra en omstart. Varpå det hela upprepas. Om jag själv stänger av den kommer den att vid uppstart visa menyn där man bl.a. kan välja felsäkert läge, och om jag gör det går det att starta den, men den jobbar hårt och efter en stund stänger den ner sig (troligen för att den är överhettad). Problemet är nu att jag inte vet vad jag ska göra när jag fått igång den i det felsäkra läget för att hitta och lösa problemet. Virus? Någon uppdatering som ställer till det när den ska starta upp? Suck...


Kommentarer
Postat av: Annelie

Prata med M på FB!

2011-10-28 @ 18:41:04
Postat av: Kajsa

Tack för tipset, det ska jag absolut göra!

2011-10-29 @ 16:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0