Favorit i repris

Nedanstående är konsertprogrammet för första spelningen jag är med på med min finska orkester: 

Rodeo
Koivu
Concertino Classico (Philip Sparke)
Visa vid vindens ängar
Koiviston polska
Second waltz
Höstvisa
Kevätyön tango
I’m beginning to see the light
On the long road
Dream a little dream
Cabaret
Muistoja Pohjolasta

Längst ner på listan hittade jag en gammal bekant (jaja, jag har spelat flera andra av styckena också tidigare, men just den här är speciell). När jag flyttade till Finland i våras sade flera i musikkåren i Stockholm tröstande till mig: "men du kan ju i alla fall EN finsk march!", syftande på just Muistoja pohjolasta som vi hade i vårt figurativa program (vilket innebär att jag inte bara kan den, jag kan den rentav utantill. Och med excercis.).

Så det är lite roligt att i dag på orkesterrepetitionen, tredje repet jag är med på, för första gången spelar en militärmarsch här i Finland och det råkar vara just den enda finska marsch jag nånsin spelat...Muistoja pohjalasta!

Jag har bytt stämma dock, nu spelar jag första trumpet. Och det är ett annat arr, ett med en faslig massa fanfarer i vilket vi inte har så mycket av i det jag spelat i Sverige. Men det är ändå välbekant, och det är trevligt för i övrigt känner jag förstås inte igen ett enda av de finska styckena på repertoaren (men många av de icke-finska har jag förstås spelat tidigare).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0