Höstmarknad i Ekenäs

I dag och i morgon är det höstmarknad i Ekenäs, något som tydligen är en mycket stor händelse här. Så naturligtvis måste jag dit en sväng och kolla, och det väcktes verkligen många minnen från Sjöbo marknad när jag var liten! Mest på grund av vädret - det regnade förstås alltid när familjen Mellbrand gick på Sjöbo marknad. Det var uppehåll när jag besökte marknaden idag, men det har regnat mycket tidigare på dagen och det var verkligen en bekant känsla att klafsa i leran kryssande mellan marknadsstånd, vattenpölar och marknadsbesökare, och här och där uplacerade lastpallar på marken där vattenpölarna var som störst. 

Det var dock betydligt glesare med folk än på Sjöbo marknad vilket var skönt. Annars var det som en marknad ska vara, med karuseller och allt. Men både utbudet och kvaliteten på utbudet var lite annorlunda mot mad man är van vid. Mindre tingeltangel, mer mat och ett utbud som överlag var lite lantligare till sin karaktär och av bättre kvalitet än vad man ser i Sjöbo (trots att Sjöbo ju faktiskt är ganska lantligt). Mycket lingon och svamp i lösvikt, mycket inläggningar av allehanda slag, mycket havtornssaft och havtornssylt, mycket bröd, mycket kött och korv. Förvånansvärt lite fisk, även om det förekom en del fiskinläggningar. Mycket ull- och lammskinnsprodukter - lammfällar, ullsockor,koftor och mössor, fårskinnstofflor, filttofflor och filtstövlar - rentav yllebyxor liknande långkalsonger fodrade med ull så att det stack ut tussar ur benen. Mycket kläder och prylar för jakt och fiske, och vad gäller fisket inte i första hand sportfiskeutrustning som drag och så, utan nu pratar vi rejäla fisknät och stora rullar fiskegarn (och när såg ni sist vadarstövlar i utbudet på en marknad?). Mycket hantverk - främst korgar, målade träalster, stickade raggsockor och mössor, och även en del garn och broderier för den som hellre hantverkar själv. Inte så mycket smycken, prydnadssaker och liknande, men en hel del mer praktiska saker som trasmattor, porslin, plastpåsar och hushållssnöre (flera stånd där det bara såldes snören av olika slag - allt från hushållssnöre till tunnare rep). Intressant. Och med mycket lokal anknytning.  

Jag kom hem med lite garn och ett par fårskinnstofflor med ullfoder på insidan. De senare ska jag ha på jobbet när det blir kallt i vinter, för det blir ganska kallt inomhus på Novia, inte bara ute i mitt och Kajs rum i det gamla seminariet utan även uppe i huvudbyggnaden. Jag, som inte är särskilt frusen, har redan nu fleecejacka inomhus på jobbet och då kan man ju tänka sig hur det blir i vinter.

       


Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter som en härlig dag!

Mikaeli marknad i Sjöbo som är på hösten brukar också ha ett sånt här utbud mer än vad den stora markanden har så det kanske hör årstiden till?

2011-09-22 @ 19:13:33
Postat av: Kajsa

Ja, jag tyckte också att Miakeli var trevligare än Sjöbo marknad. Båda var dock för stora för mig, som inte riktigt trivs i folkträngseln.

2011-09-22 @ 21:01:28
Postat av: Per

En väldigt målande beskrivning av marknaden - det känns precis, som man vore närvarande där själv! Den typen av tofflor har jag på mig just nu. De är varma och speciellt bra för en ömmande hälsena. Men är inte tillverkningssättet helt enkelt ett utochinvänt fårskinn; med ullsidan inåt?

Sjöbo marknad har alltid känts för stort för mig. Tacka vet jag lilla Tomelilla - där behövde man inte befara att trampa ner i klafsiga lerpölar (även om marknadsplatsen ursprungligen var på en grusplan).

2011-09-22 @ 22:27:52
Postat av: Kajsa

Jo precis - sko i mockasinmodell sydd av ut-och-invänt fårskinn. Tomelilla marknad var vi nog aldrig på - men hade det avrit det hade det absolut funnits vattenpölar även där, för det ösregnade som sagt alltid när familjen Mellbrand var på marknad...så jag förknippar mest marknader med blöta kläder, blöta skor, paraplyer överallt, lera och vattenpölar överallt.

2011-09-23 @ 08:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0