Ingalills yrkesroll

Ingalill bor ju numera inte här hemma utan på mitt kontor. Hennes rykte har snabbt spritt sig så att även kolleger som aldrig sett henne vet vad hon heter. Och det är intressant - Ingalill är verkligen etablerad som en individ såtillvida att hon inte är känd som "spindeln", "Kajsas spindel" eller liknande, utan som just "Ingalill". När mina kolleger pratar om henne med varandra pratar de om henne som Ingalill, även när jag inte är närvarande.




Intressant är att det är en av mina poänger med att ha namn på spindlarna - det är inte alla som har det på sådana husdjur som spindlar, akvariefiskar med mera - och det är roligt att det fungerar. Jag hade förstås döpt dem i vilket fall, men det finns andra syften och fördelar med att ha namn även på sådana husdjur som inte lystrar till namn eller kanske inte ens har så väldigt mycket till personlighet jämfört med husdjur som hundar och katter. Ett namn etablerar djuren som individer, personligheter och husdjur snarare än namnlösa kryp, det visar andra att jag betraktar dem som individer och inte bara något man har i ett terrarium som en häftig inredningsdetalj, och skiljer ut mina husdjursspindlar från när jag pratar om spindlar jag använder som studieorganismer eller försöksdjur.

Ingalill betraktas absolut som en individ och en personlighet på Aronia, och det kommer att bli intressant att se hur detta utvecklas när jag (och Ingalill) troligen nu i höst kommer att flytta från seminariebyggnaden där jag har kontor just nu till Aronias avdelning i huvudbyggnaden. Kommer Ingalill att bli en ännu mer integrerad del av Aronia om hon även befinner sig närmare rent fysiskt? Ska bli intressant att se.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0