Finska företeelser - Auran anfaller

Nej, detta inlägg ska inte handla om militant New Age eller något ditåt, utan om ost. Närmare bestämt den finska blåmögelosten Aura. 




I Finland äter man förstås ost, inget konstigt med det. Generellt verkar man här (om man ska döma av ostdiskarna i butikerna) främst gilla lite starkare ostar, och för mig som till vardags helst har mesiga hårdostar som mild Herrgårdsost på mackorna är det därmed svårt att hitta en vardagsost jag gillar trots dignande ostdiskar.

Men detta skulle inte handla om finländarnas ostpreferenser i allmänhet, utan om deras specifika förtjusning i blåmögelosten Aura (namnet kommer från Aura å som rinner genom Åbo och har alltså inget med en aura att göra). Aura är VÄLDIGT populär, inte minst i matlagning (och det passar kanske bra att just blåmögelost är så poppis här eftersom den är blåvit?). Så populär att det på menyer och liknande inte ens står "blåmögelost", utan bara "Aura" (det står inte ens "Auraost" utan man förväntas helt enkelt veta vad Aura är för något). Så om man nu i likhet med mig inte tycker om blåmögelost är det verkligen absolut nödvändigt att lära sig namnet Aura om man ska äta ute i Finland för att kunna undvika det! Inte ens på pizzerian går man säker - Aura är ett vanligt pizzapålägg i Finland. Den är också vanlig i sallader, pastarätter, gratänger, kycklingrätter, soppor, såser med mera med mera med mera, i princip kan man hitta den i nästan vad som helst. Och så äter man den naturligtvis som den är på kex eller så (eller "som sådan", som "som den är" heter på finlandssvenska). Man måste verkligen passa sig noga och lusläsa menyerna...

För övrigt är det på tal om finska företeelser flaggdag här idag. Något det ju är ganska ofta här, som tidigare nämnts.
   

 


Kommentarer
Postat av: Per

Jag vet en ännu mesigare ost än mild herrgårdsost; Arla's 17% hushållsost - och den äter jag. Inte för att den är något vidare god, utan för att den finns i en så praktisk rund förpackning.

Säger man förresten oftast blåmögelost i Finland? Här har jag en känsla av, att grönmögelost är den vanligaste beteckningen, men att vissa varianter av den kallas blåmögelost på sina håll.

2012-04-27 @ 19:44:40
Postat av: Kajsa

Aura kallar man åtminstone blåmögelost, övriga mögelostar vet jag inte...men jag misstänker att det där är lite av en nationell skillnad och att man här ofta säger blåmögel om sådant som i Sverige kallas grönmögel och tvärtom.



Hushållsosten ja, den finns faktiskt här också. Men sådan är för mesig till och med för mig - men hushållsost är tillsammans med Gouda ungefär de enda riktigt milda ostar som finns i butikerna här, och eftersom jag tycker att båda är för tråkiga har jag därför tvingats byta upp mig lite i styrkegrad och har nu oftast mellanlagrad Västgöta kloster på mackorna. Tycker förvisso att det hade varit roligare om jag kunnat hitta en finsk motsvarighet än att bara äta importerad svensk ost, men har inte lyckats hitta något som verkar mesigt nog...

2012-04-27 @ 23:46:21
Postat av: Per

Skulle Västgöta kloster duga i en ostpaj också - eller väljer du då något ännu starkare?

Står just nu i begrepp att tillaga en dylik - och upptäcker, att ingen ost stod på inköpslistan i lördags för detta ändamål. Hushållsosten i all ära; men här duger den inte! Tur att Bodil gillar lite starkare ostar, det finns tillräckligt kvar av en sådan i kylen för att rädda situationen.

2012-04-29 @ 18:00:55
Postat av: Kajsa

I en ostpaj väljer jag nog något starkare - men en starkare variant av västgöta kloster hade kanske funkat? Vet inte, har inte provat...jag brukar inte göra ostpaj. Gör tyvärr inte paj så ofta som jag skulle vilja, och när jag gör det blir det nästan utan undantag en svamppaj som är min absoluta pajfavorit (med antingen svamp och spenat eller svamp och persilja i fyllningen). Det är förvisso ost också i, men det är inte den som huvudsakligen står för smaken så det funkar bra med mild ost (har dock aldrig provat med hushållsvarianten).



Hm, nu blev jag ju sugen på paj. Det får nog bli svamp-och-persiljapaj snart...

2012-04-29 @ 22:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0