Konserter och öronproppar

Ja ni som mot förmodan följer den här bloggen kanske undrar hur det gick. Hittade jag öronpropparna inför Queenkonserten? Och hur gick uruppförandet av Petras "Archipelago" i söndags?

Svaret på den första frågan är ja, jag hittade öronpropparna. Ett par åtminstone, vilket ju var vad som behövdes (jag har flera uppsättningar men var de övriga finns är fortfarande ovisst). Så trumhinnorna klarade Queenkonserten utan obehag. Och det var en bra konsert, orkestrarna var duktiga och det lät bra om både orkestrarna och solisten (känd finsk hårdrockssångare, eller rättare sagt, känd för de som har koll på hårdrock vilket jag ju inte har - jag hade aldrig hört talas om honom...). De hade dessutom några låtar som inte arrangerats som rock utan som de gjort något annat av vilket var trevligt som omväxling. Det enda som jag tyckte var mindre bra var nog att jag tyckte att man utnyttjade orkestrarna lite dåligt. Här hade man förstärkt orkestern med ett kompband med elbas, elgitarr och keyboard vilket i sig är helt ok, men man förlitade sig lite väl mycket på dem vilket gjorde att orkestern ofta hamnade i skymundan - och jag tycker nog att om man spelar rockkonsert med två blåsorkestrar så vill man ju höra vad man kan göra av den musiken med blåsorkester! Och att då bara ha en enda tuba och överlag väldigt lite tungt brass totalt i två i orkestrar (flottans och flygvapnets musikkårer) och överlåta basspelet huvudsakligen åt elbasen är lite trist. Men på det stora hela lät det bra och var en bra konsert. I

Svaret på andra frågan är "ok". Min egen orkester hade sin vårkonsert i söndags, jag spelade Petras komposition Archipelago på flygelhorn och det gick om inte perfekt så ganska så bra. Och resten av konserten gick nog också under omständigheterna bra med tanke på orkesterns nivå, vi spelar ju en del saker (Holst svit i ess t.ex.) som vi egentligen inte klarar av att spela riktigt bra. Men det var bra försök... 

På lördag åker vi till Helsingfors för en samkonsert med en orkester där, ska bli intressant. Och om en månad är det dags för Sverigeturné till blåsmusikfestivalen i Jönköping (av alla ställen vi kunnat åka på turné till så måste vi åka till Sverige, och till Jönköping. Men det blir säkert trevligt).

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0