Vinterkyla!

Nu var det ett litet tag sen senaste inlägget, ber om ursäkt för det. Det har varit mycket den här veckan och när det är det är det ju tyvärr ofta bloggen som får stryka på foten. Så nu kommer här flera inlägg på en gång som uppdatering.

Min vana trogen tänkte jag först skriva alltihop här i ett och samma inlägg, men egentligen tycker jag ju att det är vettigare att göra som t.ex. syster Elin och skriva kortare och ämnesvisa inlägg istället för hela uppsatser om hundra olika saker (hela uppsatser om en enda sak däremot är förstås en helt annan femma!). Åter till ämnet. Eller, inte åter till ämnet eftersom jag inte alls kommit till ämnet ännu, som inte egentligen är att be om ursäkt för det uteblivna bloggandet utan bara att berätta att det är kallt!

Sådär tjugo grader kallt närmare bestämt. Troligen mer just nu. Eller mindre rättare sagt. När jag kom hem gick jag in och sedan ganska omgående ut på balkongen, och upplevde då balkongen som varm. På balkongen är det 13 minus, och termometern sitter invid husväggen precis vid fönsterkarmen så egentligen är det nog snarare -15. Jag har ingen termometer ute tyvärr, för det vore intressant att se exakt hur kallt det är, men jag skulle som sagt tippa på lite kallare än -20.

Däremot kom jag faktiskt ihåg att sätta på elementet innan jag gick till jobbet i morse, så här är varmt och skönt inne - eller rättare sagt, jag upplever det som varmt och skönt eftersom jag precis kommit hem och jämfört med ute är det väldigt varmt och skönt, men när jag sedan tittade på termometern kan jag konstatera att det är sexton grader inne så kanske jag ska ta och skruva upp elementet lite till (men det är ju fortfarande en temperaturskillnad på över 35 och säkert närmare 40 grader mellan ute och inne!). Men eftersom jag är klädd för att promenera till jobbet i -20 med varma kläder -(underställ, ylletröja, yllesockor och hela köret) så känns 16 grader som sagt helt ok just nu, dock kommer det att kännas mindre ok när man suttit still en stund. Så skruva upp termostaten liiiite kanske. Kan ju trösta mig med hur miljövänlig jag är som sparar energi genom att hålla lägre inomhustemperatur - synd bara att jag bor i hyreslägenhet, hade jag bott i hus hade jag inte bara sparat energi utan även jättemycket pengar på att hålla en temperatur som är sådär fem grader lägre än normal rumstemperatur. Det finns mycket undersökningar på sådant som visar att man sparar rätt mycket på att dra ner bara en grad, tänk då vad jag skulle spara! Men tyvärr betalar jag ju värmen i hyran, så jag kan inte påverka den kostnaden. 

Jaja. Nu har jag vridit upp elementet lite. Det kommer att uppskattas av spindlarna om inte annat, för blir det alltför kallt inne är risken att det blir lite väl kallt i deras terrarier trots värmemattor. En av kollegerna frågade idag om inte Ingalill frös i seminariet, men trots att seminariet är ett stort gammalt dragigt trähus med högt i tak och där det kan vara ganska kyligt  i de större salarna så är mitt kontor helt ok (betydligt mer än 16 grader...). och Ingalill har förstås även hon värmematta, så det går ingen nöd på henne. I ett par fall (Kerstin och Lisbeth) är det bra att det blir lite kallare för spindlarna också om vintern - några av dem kommer från klimat där det naturligt är årstider och de ska egentligen ha en lite kyligare period varje år. 

Kommentarer
Postat av: Per

Hoppas att uppskruvningen av elementtermostaten gjorde nytta; för +16 låter inte som en behaglig inomhustemperatur.

2012-02-03 @ 08:36:06
Postat av: Kajsa

Javisst! Nu är det 18 grader.

2012-02-04 @ 22:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0