Och vad ska jag virka nu då?

Med bara en orkester att spela i och svårigheter att ta sig ut i naturen utöver promenader i närområdet (för mycket snö för att cykla nånstans) blir det mycket tid att virka om kvällarna. Men vad? Efter att ha massproducerat grytlappar i en speciell flätvirkningsteknik inför julen var jag lite trött på sådana, så januaris projekt blev en enkel väska i kraftigt yllegarn med hästar på (man kan ju inte ha spindlar på precis allt). Den ska bli orkesterväska: lagom stor för en notmapp, notställ, trumpetställ och en sordin. Men den gick snabbt att göra, så vad nu då? Hm, sordinen hade behövt någon slags fodral eller påse eftersom jag inte gillar att ha den lös tillsammans med notstället (av metall) så det får kanske bli något sånt -men det lär gå ganska fort att göra och vad sedan? Något lär det bli, förslag på lämpliga virkprojekt mottages tacksamt. 


Kommentarer
Postat av: Per

Nej jag har inget virkprojektförslag - däremot en fråga. Hur gör du för att få hästarna jämnt fördelade "periferin" runt? Räknar du på detta i förväg, eller låter du helt enkelt omfånget bli så stort det blir; d v s så att sista hästen inte bara blir halv?

(Och beträffande metall mot metall; antar att du syftar på risken för repskador? Annars om notstället var av järn och sordinen gjord av koppar, fanns det en annan risk. En typ av elektrokemisk "korrosion" där metallerna äter på varandra. Med en bit mässing dem emellan händer inte detta.)

2012-01-21 @ 19:08:48
Postat av: Per

Fin väska förresten!

2012-01-21 @ 19:09:44
Postat av: Kajsa

Tack!



Sordinen är i det här fallet inte av koppar (även om det fölrekommer sådana sordiner) så korrosionsrisk finns det ingen. Repor bryr jag mig också mindre om, det är värre med bucklor när den ligger och skramlar runt i väskan tillsammans med det betydligt tyngre och solidare notstället.



Vad gäller den jämna fördelningen (faktiskt är den inte helt jämn - det är plus minus ett par maskor mellan dem av vissa estetiska skäl) av hästarna så är det utträknat - när jag gjort bottnen vet jag ju hur stor väskan blir runtom (den är virkad i spiral, dvs inga sömmar utan allt är i ett stycke), och om jag då har på förhand bestämt mig för hur stora hästarna är i maskor räknat så kan jag ju välja ett lagom antal hästar. Sen är mönstret förskjutet lite så att de inte hamnar mitt över varandra.

2012-01-22 @ 09:57:23
Postat av: Annelie

Saga önskar sig skor och en tröja :)

2012-01-22 @ 11:37:14
Postat av: Kajsa

Jag tar beställningar :-)

2012-01-23 @ 08:06:42
Postat av: Elle

ÅÅåååå vad fin! Helt underbar!



Jag har ett förslag, du kan ju kanske virka sådana symboler som jag och Marre gjorde i pärlplatta?



http://mellbrand.blogspot.com/2011/06/kreativt-pa-jobbet.html



och kanske en QR-kod?



http://mellbrand.blogspot.com/2011/07/rq-koder-ganska-kul-anda.html



Vad duktig du är!

2012-01-23 @ 10:02:18
Postat av: Kajsa

Ja, klart jag kan virka såna, frågan är mer vad man ska sätta dem på som man har nytta av. Hästarna är för övrigt gjorda på det sättet och det går naturligtvis att göra precis vilka mönster som helst, inklusive QR. Har dock inte mycket glädje av såna själv (men jag tar som sagt beställningar).

2012-01-23 @ 12:07:32
Postat av: Annika

Jättesöt väska! Virre önskar sig benvärmare.

2012-01-23 @ 15:23:56
Postat av: Kajsa

Hahaha! Det hade sett nåt ut!

2012-01-23 @ 17:11:57
Postat av: Per

Anade väl att det var lite matematik inblandad ändå.

2012-01-24 @ 12:48:33
Postat av: Kajsa

Det är alltid lite matematik inblandat i virkning. Man måste ju oftast räkna maskor och/eller varv, om inte annat.

2012-01-24 @ 13:50:47
Postat av: Kajsa

Ibland blir virkningens matematik dock mer avancerad - se bara detta fantastiska exempel på hur virkning och matematisk vetenskap kan kombineras (crochet = virkning på engelska):



http://www.math.cornell.edu/~dwh/papers/crochet/crochet.html

2012-01-24 @ 18:17:23
Postat av: Kajsa

Och för den som inte bara vill kombinera virkning och vetenskap utan även praktisk nytta, så kan en virkad modell av ett hyperboliskt plan av den typ som beskrivs i artikeln med fördel virkas i ett grovt bomullsgarn och användas som skrubbsvamp i duschen eller till disken.

2012-01-24 @ 18:28:10
Postat av: Per

Inte illa; då får man ju automatiskt in matematiken i duschen och disken också. Med min senaste kurs i färskt minne slår det mig, att den hyperboliska virkningen resulterar i något som liknar hjärnbarken - med dess alla gyri och sulci.

2012-01-24 @ 20:18:56
Postat av: Kajsa

Ja det finns mycket hyperboliskt i naturen, fast hjärnan är väl inte så mycket ett hyperboliskt plan (eller någon slags plan) utan snarare hoppackade ringlar...Mer klassiska exempel på naturliga hyperboliska plan är t.ex. foten på sniglar och snäckor, koraller, en del löv och tångblad, med mera.

2012-01-24 @ 22:00:02
Postat av: Elle

QR-kod på ena sidan – och datorikoner på den andra av en såndär fin väska hade ju varit kalas!

2012-01-25 @ 20:40:09
Postat av: Kajsa

Jag tar beställningar. Fixa garn så virkar jag.

2012-01-26 @ 18:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0