Skorpionen Selma

Jag skäms över att jag här på bloggen ännu inte introducerat menageriets senaste tillskott - skorpionen Selma! Selma har bott här ganska länge nu, och hon har funnits (och finns) på bild på facebook, men det har liksom inte blivit något skrivet här på bloggen. Selma kom hit eftersom jag tyckte att hushållet saknade en skorpis efter att kejsarskorpionen Gunilla plötsligt och oväntat avled för en tid sedan. Så Selma fick flytta hit.




Selma är av arten Hadogenes paucidens, arten har inget svenskt namn men heter banded flat rock scorpion på engelska. Och det namnet säger egentligen allt - en randig, ganska platt skorpion som lever under stenar. I naturen trivs den i trånga utrymmen under/mellan stenar, därav den tillplattade kroppsformen, och den är mörk till färgen med ljusa tvärband. Den har också en väldigt tunn liten svans som inte duger till mycket - den sticks inte gärna och giftet är väldigt klent om den skulle göra det. Den kan dock nypas med klorna (blir hon skrämd viftar hon med klorna), även om dessa inte alls är i klass med en kejsarskorpions storleksmässigt även om man sätter det i relation till skorpionens storlek - den här arten är mycket mindre (bara några cm lång i kroppslängd, någon cm till om man räknar in svansen). Personligen tycker jag att det här är otroligt fulsöt liten skorpion, en tjock liten klump med löjligt liten tunn svans. Jag är egentligen inte säker på om Selma verkligen är en hon, men vuxna hannar ska ha väldigt lång svans vilket Selma inte har (men hon är nog inte riktigt adult heller), så jag gissar på hona. Arten lever naturligt i torra områden i södra Afrika.

Selma gör överlag lite väsen av sig, hon är en blyg liten krabat som trivs bäst i sitt bo - som naturligtvis är ett trångt utrymme mellan ett par platta stenar eftersom det är så den här arten vill ha det. Tyvärr har jag inte så många bilder och inga riktigt bra på henne eftersom hon ju är lite blyg och jag inte gärna vill skrämma henne med fotoblixtar. 



Kommentarer
Postat av: Annika

Gratulationer från Virre, Vimsa och mig!

2012-01-20 @ 19:16:06
Postat av: Kajsa

Tack!

2012-01-20 @ 22:26:29
Postat av: Annelie

Du har så udd terrarie djur, jag skulle vilja ha mer aktiva djur så isåfall skulle det bli gerbiler de är roliga att titta på!

2012-01-22 @ 11:38:24
Postat av: Kajsa

Ja särskilt aktiva är ju inte mina djur...fast vissa av dem kan vara väldigt aktiva ibland och det blir liksom ännu roligare att kolla beteenden då just för att de inte flår omkring jämt. Men gerbiler är söta! Fast jag går liksom i ständig väntan på att kunna skaffa hund, men det är svårt att få att funka när man inte kan ha med den på jobbet om dagarna.

2012-01-23 @ 08:10:48
Postat av: Kajsa

Sen är jag ju spindelintresserad i första hand, men har skorpion också för att jag vill lära mig mer om sådana när jag nu ska föreställa arachnolog - och här i Finland kan man ju inte direkt göra det genom att gå ut i naturen och titta.

2012-01-23 @ 08:14:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0